Vyučující
|
-
Gabrielová Ludmila, Mgr.
-
Hurdík Tomáš, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Vývoj chirurgie a postavení chirurgie v současnosti, základní chirurgická terminologie, jednotlivá chirurgická pracoviště. 2. Vyšetřovací metody v chirurgii, práce a povinnosti jednotlivých kategorií pracovníků, zejména s ohledem na urgentní stavy a povinnosti zdravotnického záchranáře. 3. Asepse a antisepse. 4. Krevní převody a infuzní léčba v chirurgii. 5. Trauma, polytrauma (typy poranění a stupně ohrožení života). 6. Termická poranění, celková a místní. 7. Typy poranění u dětí. 8. Operační blok, operační výkony, předoperační a pooperační péče, komplikace, dietetika, rehabilitace. 9. Záněty a onkologie. 10. Chirurgie hlavy a krku. Cvičení 1.-2.Vyšetřovací metody v chirurgických oborech z pohledu NLZP - specifika a úkoly NLZP. Předoperační, perioperační a pooperační období z pohledu NLZP. 3.-4. Pooperační komplikace - specifika a úkoly NLZP. Základy rehabilitace po chirurgických výkonech. 5.-6.Výživa v chirurgii, možnosti výživy, způsoby podávání výživy. 7.-8. Péče a možnosti hojení ran. Vlhké hojení ran, podtlaková terapie - specifika a úkoly NLZP. 9.-10. Převazy a další výkony využívané na chirurgických odděleních - praktický nácvik.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat druhy poranění |
popsat jednotlivé druhy ošetřovatelských postupů |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat jednotlivé komponenty ošetřovatelského procesu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje neodkladné stavy v chirurgii, předoperační a pooperační péči o pacienty, kteří jsou hospitalizováni na všech typech chirurgických oddělení. |
Odborné dovednosti |
---|
ovládá základní chirurgickou terminologii a postupy ošetřovatelské péče v chirurgii |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Sestra a urgentní stavy. 1. české vyd. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2548-2.
-
Janíková, Eva; Zeleníková, Renáta. Ošetřovatelská péče v chirurgii : pro bakalářské a magisterské studium. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
-
Schneiderová, Michaela. Perioperační péče. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4414-8.
-
Valenta, Jiří. Chirurgie pro bakalářské studium ošetřovatelství. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0644-5.
-
ZEMAN, M., KRŠKA, Z. Chirurgická propedeutika.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-3770-6.
|