|
Vyučující
|
-
Šimková Lucie, RNDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Obecné principy imunoanalýzy. 2. Základní substance, separační techniky. 3. Typy imunoanalytických metod, výhody/ nevýhody jednotlivých typů analýz. 4. Specifické preanalytické problémy v imunoanalýze. 5. Základní typy přístrojů pro imunoanalýzu. Pipetovací ruční metody, poloatomaty , automatické přístroje. 6. Multiplexová analýza. 7. Parametry kvality imunoanalýzy. Interní a externí kontrola kvality. Důkazy vybraných iontů. 8. Hlavní zásady interpretace výsledků. 9. Přehled klinické aplikace imunoanalytických metod. 10. - 12. Výužití a specifika aplikace v endokrinologii. Laboratorní cvičení 1. - 5. Radioimunoanalýza. 6. - 8. Chemiluminiscence. 9. - 11. Hodnocení interní a externí kontroly kvality. 12. Zápočtový test.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 8 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit pojem imunokomplex |
| popsat imunitní odpověď organismu založenou na tvorbě protilátek |
| Odborné dovednosti |
|---|
| odlišit polyklonální protilátky od monoklonálních |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popíše vysoce specifické a vysoce citlivé (nmol - pmol) postupy v analýze biologického materiálu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| disponuje základními laboratorní návyky v oblasti imunoanalýzy |
| pracuje s vybranými laboratorními přístroji |
| hodnotí parametry kvality vyšetření |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Laboratorní praktika, |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Laboratorní praktika, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠ, Vladimír, ŠAFARČÍK, Kristián, KARLÍKOVÁ, Marie, TOPOLČAN, Ondřej, KUČERA, Radek a Jindra WINDRICHOVÁ. Principy imunoanalytických metod pro mediky.. 2013.
-
Wild D. (Ed.). The Immunoassay Handbook Theory and Applications of Ligand Binding, ELISA and Related Techniques. Fourth Edition. Elsevier, 2013. ISBN 978-0-08-097037-0.
-
ZIMA, Tomáš. Laboratorní diagnostika. Třetí, doplněné a přepracované vydání.. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7492-062-2.
|