Vyučující
|
-
Patočková Alžběta, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. - 2. Využití a specifika aplikace imunoanalytických metod v kardiologii a gastroenterologii metabolických onemocnění. 3. - 4. Využití imunoanalytických metod v onkologii. 5. - 6. Využití imunoanalýzy pro screeningové programy. 7. - 8. Imunoanalýza a proteomika a využití imunoanalýzy v personalizované medicíně. 9. - 10. Imunochemické metody - imunoprecipitace, imunoanalýza. Laboratorní cvičení 1. - 2. Stanovení vybraného biomarkeru metodou ELISA. Vyhodnocení výsledků měření z analytického hlediska. 2. - 3. Hodnocení parametrů kvality imunoanalýzy - přesnost, správnost,citlivost, výsledek měření, pracovní interval. 4. - 5. Nejistota měření, chyby měření. Interní a externí kontrola kvality. Vyhodnocení výsledku z hlediska přínosu pro diagnózu. 6. - 7. Interpretace výsledků pro endokrinologii. 8. - 9. Interpretace výsledků nádorových markerů. 10. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 8 hodin za semestr
- Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat imunitní odpověď organismu založenou na tvorbě protilátek |
Odborné dovednosti |
---|
ovládá princip imunochemické metodiky ELISA používající enzymu ke značení antigenu nebo protilátky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popíše vysoce specifické a vysoce citlivé (nmol - pmol) postupy v analýze biologického materiálu |
Odborné dovednosti |
---|
disponuje základními laboratorní návyky v oblasti imunoanalýzy |
pracuje s vybranými laboratorními přístroji |
hodnotí parametry kvality vyšetření |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Laboratorní praktika, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠ, Vladimír, ŠAFARČÍK, Kristián, KARLÍKOVÁ, Marie, TOPOLČAN, Ondřej, KUČERA, Radek a Jindra WINDRICHOVÁ. Principy imunoanalytických metod pro mediky.. 2013.
-
Štern P., Kocna P. Obecná a klinická biochemie pro bakalářské obory studia,Karolinum, Praha 2004.
-
Wild D. (Ed.). The Immunoassay Handbook Theory and Applications of Ligand Binding, ELISA and Related Techniques. Fourth Edition. Elsevier, 2013. ISBN 978-0-08-097037-0.
-
ZIMA, Tomáš. Laboratorní diagnostika. Třetí, doplněné a přepracované vydání.. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7492-062-2.
|