Vyučující
|
-
Brecherová Jitka, Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Seznamování a percepce. 2. Chyby sociální percepce a jak se jich vyvarovat - okruh chyb se zdrojem v pozorovateli, okruh chyb v posuzované osobě. 3. Pojem komunikace - význam komunikace ve zdravotnictví, písemná forma komunikace, komunikace s médii, komunikační bariéry, empatie. 4. - 5. Druhy komunikace - formy neverbální komunikace, poruchy komunikace (double bind, brainwashing), význam neverbální komunikace při jednání s nemocným. 6. Umění vést dialog - efektivní komunikace. 7. - 8. Asertivita v praxi - asertivní práva, techniky, asertivní přijímání oprávněné i neoprávněné kritiky, asertivní vyjádření hněvu. 9. Naslouchání - umění aktivně naslouchat. 10. Komunikace s nemocným v různém věkovém období. 11. Komunikace s hendikepovanými pacienty. 12. - 13. NŽS - komunikace s lidmi v NŽS, neadaptivní chování, osobnosti s neadaptivními znaky. 14. - 15. Základy krizové intervence. Cvičení 1. Nácvik představení se, seznamovací techniky. 2. - 3. Techniky na verbální komunikaci. 4. - 5. Nácvik komunikace s klientem (pacientem). 6. - 7. Nácvik neverbální komunikace. 8. - 9. Nácvik zvládání situací s problémovými klienty (pacienty). 10 . - 11. Nácvik základů krizové intervence. 12. - 15. Písemný test. Prezentace seminárních prací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
najsou vyžadovány |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenuje zásady správné komunikace zdravotník-klient (pacient) |
objasní formy a význam neverbální komunikace ve zdravotnické praxi |
specifikuje využití komunikačních dovedností u klientů v náročných životních situacích |
Odborné dovednosti |
---|
je schopen běžné i odborné komunikace s pacientem |
identifikuje chyby v sociální percepci |
demonstruje formy neverbální komunikace |
zvládá základy krizové intervence |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Andršová, Alena. Psychologie a komunikace pro záchranáře : v praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4119-2.
-
Černý, Vojtěch. Řeč těla : [neverbální komunikace pro obchodníky i běžný život]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1658-6.
-
Hierhold, Emil. Rétorika a prezentace : 7., aktualizované vydání. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2423-2.
-
Janoušek, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.
-
KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie a komunikace.. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3270-1.
-
LA BARRE, F. Jak mluví tělo.. Praha : Triton, 2004. ISBN 978-80-7254-446-2.
-
Tomová, Šárka; Křivková, Jana. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 2016. ISBN 978-80-271-0064-4.
|