Předmět: Medicína katastrof v souvislostech 4

» Seznam fakult » FZS » KAZ
Název předmětu Medicína katastrof v souvislostech 4
Kód předmětu KAZ/MKS4
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Vondráková Michaela, Ing.
  • Sichrovský Ivo, Ing.
  • Drábek Jiří, MUDr., Ing. PhD., MBA
Obsah předmětu
Přednášky 1. Neodkladná resuscitace za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů (doporučení Evropské resuscitační rady 2015) I. 2. Neodkladná resuscitace za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů (doporučení Evropské resuscitační rady 2015) II. 3. Polytrauma, kraniocerebrální poranění, traumata hrudníku, traumata břicha, traumata pánve a končetin - z pohledu PHTLS a ATLS protokolů I. 4. Polytrauma, kraniocerebrální poranění, traumata hrudníku, traumata břicha, traumata pánve a končetin - z pohledu PHTLS a ATLS protokolů II. 5. Termické trauma, traumata způsobená dalšími fyzikálními vlivy. 6. Válečná medicína. Střelná a střepinová poranění. Crush syndrom, blast syndrom. 7. Problematika radiačních mimořádných událostí. Akutní nemoc z ozáření. Činnost zdravotnické složky při radiační mimořádné události. 8. Typové činnosti při společném zásahu složek IZS I. 9. Typové činnosti při společném zásahu složek IZS II. 10. Konzultace a doplnění přednesených témat, test. Cvičení 1. - 2. KPR dítěte a dospělého za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů. 3. - 4. Modelové situace - traumatický pacient I. 5. - 6. Modelové situace - traumatický pacient II. 7. - 8. Modelové situace k činnosti ZZS při různých typových činnostech při společném zásahu složek IZS. 9. - 10. Konzultace. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat problematiku vzniku mimořádných událostí to characterize the issue of emergencies
vysvětlit základy krizového řízení a plánovaní na jednotlivých stupních to explain the basics of crisis management and planning at individual levels
Odborné dovednosti
ovládat postupy zvládnutí stavů bezprostředně ohrožující život v místě hromadného neštěstí a zásady třídění raněných a nemocných
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje specifika válečné medicíny, termických poranění a radiačních mimořádných událostí
popíše postupy zdravotnické záchranné služby při společném zásahu složek IZS dle jednotlivých typových činností
Odborné dovednosti
provádí neodkladnou resuscitaci za specifických okolností
ošetřuje pacienta s traumatem
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY: INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2019.
  • SPOLEČNOST URGENTNÍ MEDICÍNY a MEDICÍNY KATASTROF: České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně. 2018.
  • AMERICAN COLLEGE of SURGEONS COMMITTEE on TRAUMA. Advanced Trauma Life Support Student Course Manual.. American College of Surgeons, 2012. ISBN 978-1-880696-02-6.
  • EUROPEAN RESUSCITATION COUNCIL. Advanced life support. Belgium: European Resuscitation Council, 2016. ISBN 9781903812303.
  • MACGARTY, D., NOTT, D. Disaster Medicine: A Case Based Approach.. London: Springer London, 2013. ISBN 978-1-4471-5228-6.
  • NATIONAL ASSOCIATION OF EMERGENCY MEDICAL TECHNICIANS. PHTLS: prehospital trauma life support.. Jones & Bartlett Learning, 2014. ISBN 9781284041736.
  • REMEŠ, R., TRNOVSKÁ, S. a kol. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024745305.
  • Šín, Robin. Medicína katastrof. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
  • Truhlář, A. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení. Urgentní medicína - mimořádné vydání, 2015.. České Budějovice: MEDIPRAX CB, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr