Vyučující
|
-
Vondráková Michaela, Ing.
-
Sichrovský Ivo, Ing.
-
Drábek Jiří, MUDr., Ing. PhD., MBA
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Neodkladná resuscitace za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů (doporučení Evropské resuscitační rady 2015) I. 2. Neodkladná resuscitace za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů (doporučení Evropské resuscitační rady 2015) II. 3. Polytrauma, kraniocerebrální poranění, traumata hrudníku, traumata břicha, traumata pánve a končetin - z pohledu PHTLS a ATLS protokolů I. 4. Polytrauma, kraniocerebrální poranění, traumata hrudníku, traumata břicha, traumata pánve a končetin - z pohledu PHTLS a ATLS protokolů II. 5. Termické trauma, traumata způsobená dalšími fyzikálními vlivy. 6. Válečná medicína. Střelná a střepinová poranění. Crush syndrom, blast syndrom. 7. Problematika radiačních mimořádných událostí. Akutní nemoc z ozáření. Činnost zdravotnické složky při radiační mimořádné události. 8. Typové činnosti při společném zásahu složek IZS I. 9. Typové činnosti při společném zásahu složek IZS II. 10. Konzultace a doplnění přednesených témat, test. Cvičení 1. - 2. KPR dítěte a dospělého za specifických okolností, ze specifických příčin a u specifických pacientů. 3. - 4. Modelové situace - traumatický pacient I. 5. - 6. Modelové situace - traumatický pacient II. 7. - 8. Modelové situace k činnosti ZZS při různých typových činnostech při společném zásahu složek IZS. 9. - 10. Konzultace. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat problematiku vzniku mimořádných událostí to characterize the issue of emergencies |
vysvětlit základy krizového řízení a plánovaní na jednotlivých stupních to explain the basics of crisis management and planning at individual levels |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat postupy zvládnutí stavů bezprostředně ohrožující život v místě hromadného neštěstí a zásady třídění raněných a nemocných |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje specifika válečné medicíny, termických poranění a radiačních mimořádných událostí |
popíše postupy zdravotnické záchranné služby při společném zásahu složek IZS dle jednotlivých typových činností |
Odborné dovednosti |
---|
provádí neodkladnou resuscitaci za specifických okolností |
ošetřuje pacienta s traumatem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
HASIČSKÝ ZÁCHRANNÝ SBOR ČESKÉ REPUBLIKY: INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, 2019.
-
SPOLEČNOST URGENTNÍ MEDICÍNY a MEDICÍNY KATASTROF: České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně. 2018.
-
AMERICAN COLLEGE of SURGEONS COMMITTEE on TRAUMA. Advanced Trauma Life Support Student Course Manual.. American College of Surgeons, 2012. ISBN 978-1-880696-02-6.
-
EUROPEAN RESUSCITATION COUNCIL. Advanced life support. Belgium: European Resuscitation Council, 2016. ISBN 9781903812303.
-
MACGARTY, D., NOTT, D. Disaster Medicine: A Case Based Approach.. London: Springer London, 2013. ISBN 978-1-4471-5228-6.
-
NATIONAL ASSOCIATION OF EMERGENCY MEDICAL TECHNICIANS. PHTLS: prehospital trauma life support.. Jones & Bartlett Learning, 2014. ISBN 9781284041736.
-
REMEŠ, R., TRNOVSKÁ, S. a kol. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 9788024745305.
-
Šín, Robin. Medicína katastrof. První vydání. 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
-
Truhlář, A. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení. Urgentní medicína - mimořádné vydání, 2015.. České Budějovice: MEDIPRAX CB, 2015.
|