Vyučující
|
-
Hůla František, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Paradigma, axiom, postulát, doktrina, dogma, premisa, kauzalita. 2. Evidence-based practice. Kvantitativní výzkumné metody a statistiky v oblasti laboratorního výzkumu. Struktura datového souboru pro statistickou analýzu. 3. Kvantifikace a stratifikace statistických znaků. Typologie dat a kategorizace podle stupně kvantifikace. 4. Deskriptivní statistika - výpočet empirických charakteristik, zásady grafického vyjádření výstupů, výběr vhodné metody popisné analýzy dat, způsob interpretace výstupů. 5. Reliabilita a validita výzkumného nástroje v návaznosti na empirické charakteristiky popisné statistiky. Výběrové chyby, hladina a intervaly spolehlivosti, principy pravděpodobnosti (náhodného jevu), p-hodnota. Interpretace výsledků statistického testování. Základní postupy randomizace dat a postupy analýzy síly statistického testu. 6. Induktivní-inferenční statistika a formulování statistických hypotéz z věcných hypotéz ve výzkumných tématech oboru zdravotní laborant. Obecně platný postup testování statistických hypotéz. Korektní statistické testy k ověřování platnosti stat. hypotéz. Testy normality - normální rozdělení dat včetně stat. testů vhodných pro posuzování normality u četnostně malých souborů dat. Testy variability pro testování rovnosti rozptylů náhodných-nezávislých výběrů z populace. 7. Parametrické a neparametrické statistické testy o střední hodnotě pro jeden, dva a více závislých a nezávislých výběrů dat získaných z výzkumné činnosti zdravotnického laboranta. Korekce spojitosti a vícenásobné testování. Zásady vylučování extrémních hodnot za použití stat. testů. Interpretace výsledků použitých kvantitativních výzkumných metod (induktivní statistiky). 8. Statistické testy o střední hodnotě pro více než dva výběry s více než jedním faktorem-nezávislým stat. znakem. Typy účinku a jeho velikost (standardizová, nestandardizová). Faktorová analýza.. Příklady v kontextu výzkumné činnosti zdravotního laboranta. 9. Chí (kvadrát) testy dobré shody (pro párová a nepárová data) a test nezávislosti. Posouzení vhodnosti aplikace různých statistických metod na různé typy dat. 10. Zpracování datových souborů velkého rozsahu. Výpočty epidemiologických ukazatelů. 11. Etické principy a zásady vědecké a výzkumné práce (včetně publikační etiky). Základní principy bioetiky. Etické kodexy a normy pro zdravotnického pracovníka v kontextu výzkumu prováděného získáváním dat od živých subjektů. Související dokumenty a legislativní rámec v procesu schvalování výzkumného záměru etickou komisí. Postupy anonymizace klinických dat. Semináře - tematicky navazují na témata přednášek praktickou aplikací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 44 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy využívané při získávání, prohlížení, organizaci, formátování, analýze, reprezentaci a ukládání tabulkových dat |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně zpracovávat data s využitím programových nástrojů označovaných jako tabulkové kalkulátory |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definuje strukturu datového souboru pro statistickou analýzu |
posuzuje vhodnost aplikace různých statistických metod na různé typy dat |
vybírá korektní statistické testy pro potvrzení/vyvrácení položených hypotéz |
Odborné dovednosti |
---|
vizualizuje vstupní data pro analýzu a tyto vizualizace interpretuje |
identifikuje vhodné metody popisné analýzy dat |
fomuluje hypotézy statistické analýzy dat |
interpretuje výsledky statistického hodnocení dat |
dodržuje etické principy a zásady vědecko-výzkumné práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
BLITZSTEIN, Joseph K a Jessica HWANG. Introduction to probability.. Boca Raton, FL: CRC Press, 2015. ISBN 978-1-4665-7559-2.
-
GÖPFERTOVÁ, Dana. Základy obecné epidemiologie [online]. 1. vyd.. Praha: Ústav epidemiologie 2. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy, 2019.
-
GURKOVÁ, Elena. Praktický úvod do metodologie výzkumu v ošetřovatelství. 1. vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5627-0.
-
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Lékařská etika. Čtvrté, aktualizované a rozšířené vydání.. Praha : Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-204-6.
-
HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Páté, rozšířené vydání.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
-
HOLČÍK, Jiří, KOMENDA, Martin (eds.) a kol. Matematická biologie: e-learningová učebnice [online: https://portal.matematickabiologie.cz/]. 1. vydání.. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-8095-9.
-
JANOUT, Vladimír a Jana JANOUTOVÁ. Medicína založená na důkazu a klinická epidemiologie [online].. 2021. ISBN 978-80-271-3076-4.
-
OCHRANA, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. První vydání.. Praha: Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4200-0.
-
REITEROVÁ, Eva. Statistika pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5082-7.
-
VARKEY, Basil. Principles of clinical ethics and their application to practice. 2020.
-
ZVÁROVÁ, Jana. Základy statistiky pro biomedicínské obory. 2., dopl. vyd.. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1931-6.
|