|
Vyučující
|
-
Vincík Zbyněk, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Charakteristika výzkumu ve zdravotnictví a jeho směřování, organizace výzkumu v ČR, oblasti výzkumu. 2. Vědecký přístup, základní pojmy, zdroje lidského poznání (tradice, zkušenosti, testy a omyly, vědecké uvažování), etické aspekty vědecké práce ve zdravotnictví. 3. Informační zdroje - evidence based medicine, zdroje tištěné x elektronické, primární x sekundární, abstrakt, rešerše, citace ISO 690, impakt faktor. 4. Metody vědecké práce - předvýzkumná fáze (průzkum, pilotáž, pretest), základní metody vědecké práce (pozorování, popis, srovnání, experiment), základní logické postupy (analýza, syntéza, indukce, dedukce). 5. Techniky sběru dat - pozorování, experiment, studium dokumentů. 6. Techniky sběru dat - dotazník, anketa, škály, kazuistika, rozhovor. 7. Příprava projektu - přípravná fáze, výzkumný problém, osnova přípravy projektu. 8. Písemná zpráva z výzkumu - struktura zprávy, publikování výsledků výzkumu. 9. Úvod do statistiky - základní pojmy a cíle statistiky, statistické zpracování dat, zásady pro sestavování tabulek a grafů. 10. Zápočtový test
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
| Odborné dovednosti |
|---|
| žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| na základní úrovni vysvětlí statistikou analýzu dat |
| popíše jednotlivé techniky sběru dat |
| charakterizuje výzkum ve zdravotnictví |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracuje s informačními zdroji |
| sestavuje hypotézy a formuluje hlavní výzkumné problémy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Budíková, Marie; Králová, Maria; Maroš, Bohumil. Průvodce základními statistickými metodami. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3243-5.
-
Walker, Ian. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
|