Vyučující
|
-
Brecherová Jitka, Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Charakteristika výzkumu ve zdravotnictví a jeho směřování, organizace výzkumu v ČR, oblasti výzkumu. 2. Vědecký přístup, základní pojmy, zdroje lidského poznání (tradice, zkušenosti, testy a omyly, vědecké uvažování), etické aspekty vědecké práce ve zdravotnictví. 3. Informační zdroje - evidence based medicine, zdroje tištěné x elektronické, primární x sekundární, abstrakt, rešerše, citace ISO 690, impakt faktor. 4. Metody vědecké práce - předvýzkumná fáze (průzkum, pilotáž, pretest), základní metody vědecké práce (pozorování, popis, srovnání, experiment), základní logické postupy (analýza, syntéza, indukce, dedukce). 5. Techniky sběru dat - pozorování, experiment, studium dokumentů. 6. Techniky sběru dat - dotazník, anketa, škály, kazuistika, rozhovor. 7. Příprava projektu - přípravná fáze, výzkumný problém, osnova přípravy projektu. 8. Písemná zpráva z výzkumu - struktura zprávy, publikování výsledků výzkumu. 9. Úvod do statistiky - základní pojmy a cíle statistiky, statistické zpracování dat, zásady pro sestavování tabulek a grafů. 10. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
na základní úrovni vysvětlí statistikou analýzu dat |
popíše jednotlivé techniky sběru dat |
charakterizuje výzkum ve zdravotnictví |
Odborné dovednosti |
---|
pracuje s informačními zdroji |
sestavuje hypotézy a formuluje hlavní výzkumné problémy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Budíková, Marie; Králová, Maria; Maroš, Bohumil. Průvodce základními statistickými metodami. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3243-5.
-
Walker, Ian. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5.
|