Předmět: Pediatrie

» Seznam fakult » FZS » KAZ
Název předmětu Pediatrie
Kód předmětu KAZ/PED
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Pacltová Eliška, Bc.
  • Jára Přemysl, Doc. MUDr. Ph.D.
  • Stančík Ondřej, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Obor pediatrie a její podíl v celospolečenské péči o dítě. Mezioborová spolupráce. Vývoj zdravého dítěte: Rozdělení dětského věku, růst a vývoj dítěte, zásady zdravého způsobu života, výživa. 2. Prevence v dětském věku, očkovací kalendář, vyšetření, psychologie nemocného dítěte, léčba bolesti. 3. Fyziologie a patologie novorozence. Základní pojmy, první ošetření novorozence, vrozené vývojové vady obecně, klasifikace novorozenců, porodní asfyxie, nezralý novorozenec, syndrom dechové tísně, infekce novorozence, porodní poranění, krvácení plodu a novorozence, žloutenka novorozence. 4. Choroby dýchacího systému. Alergická onemocnění, alergická rýma, astma. Imunoalterační choroby. 5. Choroby oběhového systému: vrozené a získané nemoci srdce, poruchy rytmu, hypertenze. 6. Nemoci krve, maligní onemocnění u dětí. 7. Choroby ledvin a močových cest. Vrozené vady látkové výměny. 8. Nemoci trávicího ústrojí. Diabetes mellitus. 9. Choroby žláz s vnitřní sekrecí. Choroby nervového a pohybového systému. 10. Infekce. Kožní nemoci. Duševní choroby v dětství a dospívání. Týrané a zneužívané dítě, sociální pediatrie. Cvičení 1. - 2. Urgentní stavy v pediatrii. 3. - 4. Otravy v dětském věku. 5. - 6. Úrazy v dětském věku . 7. - 8. Základní postupy v poskytování první pomoci a resuscitační péče podle věku. 9. - 10. Syndrom náhlého úmrtí kojence.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou vyžadovány
Odborné dovednosti
nejsou vyžadovány
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje vývoj zdravého dítěte a možná onemocnění dětského věku
Odborné dovednosti
přizpůsobuje modely ošetřovatelství dětskému věku, velikosti a stavu dítěte
rozpozná urgentní chorobný stav dítěte
aplikuje specifickou ošetřovatelskou péči o dětské pacienty v rámci neodkladné péče
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BOREK, I. Vybrané kapitoly z neonatalogie a ošetřovatelské péče: česká technická norma. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997. ISBN 80-701-3245-0.
  • DORT, J. a kolektiv. Neonatologie.. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3936-9.
  • DORT, J. Ošetřovatelské postupy v neonatologii. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-807-0439-449.
  • KLÍMA, J. Pediatrie.. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-864-3238-6.
  • PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-802-4729-688.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr