Vyučující
|
-
Pacltová Eliška, Bc.
-
Jára Přemysl, Doc. MUDr. Ph.D.
-
Stančík Ondřej, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Obor pediatrie a její podíl v celospolečenské péči o dítě. Mezioborová spolupráce. Vývoj zdravého dítěte: Rozdělení dětského věku, růst a vývoj dítěte, zásady zdravého způsobu života, výživa. 2. Prevence v dětském věku, očkovací kalendář, vyšetření, psychologie nemocného dítěte, léčba bolesti. 3. Fyziologie a patologie novorozence. Základní pojmy, první ošetření novorozence, vrozené vývojové vady obecně, klasifikace novorozenců, porodní asfyxie, nezralý novorozenec, syndrom dechové tísně, infekce novorozence, porodní poranění, krvácení plodu a novorozence, žloutenka novorozence. 4. Choroby dýchacího systému. Alergická onemocnění, alergická rýma, astma. Imunoalterační choroby. 5. Choroby oběhového systému: vrozené a získané nemoci srdce, poruchy rytmu, hypertenze. 6. Nemoci krve, maligní onemocnění u dětí. 7. Choroby ledvin a močových cest. Vrozené vady látkové výměny. 8. Nemoci trávicího ústrojí. Diabetes mellitus. 9. Choroby žláz s vnitřní sekrecí. Choroby nervového a pohybového systému. 10. Infekce. Kožní nemoci. Duševní choroby v dětství a dospívání. Týrané a zneužívané dítě, sociální pediatrie. Cvičení 1. - 2. Urgentní stavy v pediatrii. 3. - 4. Otravy v dětském věku. 5. - 6. Úrazy v dětském věku . 7. - 8. Základní postupy v poskytování první pomoci a resuscitační péče podle věku. 9. - 10. Syndrom náhlého úmrtí kojence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje vývoj zdravého dítěte a možná onemocnění dětského věku |
Odborné dovednosti |
---|
přizpůsobuje modely ošetřovatelství dětskému věku, velikosti a stavu dítěte |
rozpozná urgentní chorobný stav dítěte |
aplikuje specifickou ošetřovatelskou péči o dětské pacienty v rámci neodkladné péče |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
BOREK, I. Vybrané kapitoly z neonatalogie a ošetřovatelské péče: česká technická norma. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1997. ISBN 80-701-3245-0.
-
DORT, J. a kolektiv. Neonatologie.. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3936-9.
-
DORT, J. Ošetřovatelské postupy v neonatologii. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-807-0439-449.
-
KLÍMA, J. Pediatrie.. Praha: Eurolex Bohemia, 2003. ISBN 80-864-3238-6.
-
PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-802-4729-688.
|