Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
KLINICKÁ BIOCHEMIE - 3 týdny (120hodin) Obsahová náplň praxe - vnitřní a zevní kontrola kvality vyšetření, evidence a expedice výsledků, organizace provozu - přípravné a pomocné práce - dezinfekce, sterilizace, čistění laboratorních pomůcek - vyšetření moči - odběrové systémy, množství, barva, zápach, zákal, pěna, biochemické složení (proteiny, glycidy, ketolátky, žlučová barviva, bilirubin, urobilinogen, urobilin, hemoglobin, kyselina fenylpyrohroznová, močový sediment - krvinky, epitélie, válce, krystaly) - kontrola preanalytické fáze - vyšetření stolice - stanovení sérových proteinů - močovina, kreatinin, kreatin, kyselina močová v séru - aminokyseliny v séru - vybraná imunochemická vyšetření - vyšetření ABR - toxikologická vyšetření TRANSFÚZNÍ SLUŽBA - 1 týden (40hodin) Obsahová náplň praxe - evidence a expedice výsledků, organizace provozu, SMJ, SVP a práce s LIS - laboratorní vyšetření dárců krve - laboratorní důkaz krevních skupin a kompatibility krve - vyšetření protilátek - vyšetření leukocytárních a trombocytárních antigenů - imunohematologické vyšetření u hemolytického onemocnění novorozence - vyšetření ke snížení nebezpečí přenosů infekčních chorob transfuzními přípravky KLINICKÁ GENETIKA - 1 týden (40hodin) Obsahová náplň praxe - interní a externí kontrola kvality v genetické laboratoři - organizace provozu, evidence a expedice výsledků - metody genetických analýz, odhady typu dědičnosti - tkáňové kultury in vitro a in situ, stavba a struktura chromozómů - pruhovací metody, fluorescenční hybridizace in situ moderní metody chromozomálních analýz (FISH, CGH) - cytogenetické metody - PRINS, mFISH, mBAND FISH, SKY, CGH, array CGH - analýza chromosomálních aberací - odběr biologického materiálu - izolace DNA - vysolovací metoda - PCR, elektroforéza, restrikční štěpení, real time PCR - genotoxické testy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 200 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat změny chemického složení organismu využitelné ke stanovení diagnózy, prognózy a sledování průběhu onemocnění |
popsat metodiku odběru biologického materiálu ke genetickému vyšetření |
charakterizovat jednotlivé laboratorní vyšetřovací metody používané v cytogenetice a molekulární genetice |
popsat platnou legislativu a základy systému managementu jakosti v zařízeních transfuzní služby |
vyjmenovat zásady správné výrobní praxe, specifikovat transfúzní přípravky a jejich indikace a charakterizovat postupy zajišťující bezpečnost hemoterapie |
Odborné dovednosti |
---|
srovnávat naměřené hodnoty s hodnotami referenčními |
provádět kvalitativní a kvantitativní vyšetření moči a vyšetření sérologická |
vést protokoly a ovládat přístrojovou techniku v laboratoři klinické biochemie |
zpracovat, kultivovat a barvit materiál pro cytogenetické vyšetření |
odlišit normální a patologický karyotyp v prenatální a postnatální diagnostice a onkocytogenetice |
provádět vyšetření krevních skupin v ABO systému a Rh D antigenů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definuje obsah laboratorní příručky, provozního a hygienického řádu klinicko-biochemické laboratoře, pracoviště transfúzní služby a laboratoře klinické genetiky |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně provádí rutinní klinicko-biochemická vyšetření, vyšetření krevních skupin a dárců krve, vyšetření protilátek a antigenů, vyšetření hemolytického onemocnění novorozence |
popisuje stavbu a strukturu chromozomů |
určuje typy dědičností |
izoluje DNA |
ovládá postup genotoxických testů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
DASTYCH, Milan, BREINEK, Petr a kol. Klinická biochemie: bakalářský obor Zdravotní laborant. 3. vydání, 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-7788-1.
-
DASTYCH, Milan, Ludmila BOURKOVÁ, Marta HANÁKOVÁ, Jana JURÁNKOVÁ, Eva TESAŘOVÁ, Iveta VALÁŠKOVÁ a Jiřina ZAVŘELOVÁ. Instrumentální technika. Obor zdravotní laborant. 1. vyd.. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7103-2.
-
KOČÁREK, Eduard, Martin PÁNEK a Drahuše NOVOTNÁ. Klinická cytogenetika I: vyšetřovací metody v klinické cytogenetice.. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1069-8.
-
PENKA, Miroslav, TESAŘOVÁ, Eva a kol. Hematologie a transfuzní lékařství II. Transfuzní lékařství.. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3460-6.
|