Vyučující
|
-
Hlaváčová Jana, PhDr. Mgr. Ph.D., LL.M.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Úvod do studia předmětu, terminologie. Vliv extrémní zátěže na psychiku jedince. 2. Davové a hromadné chování, panika vyvolaná mimořádnými událostmi a krizovými situacemi. Empatie a prosociální chování jako významné psychologické proměnné v práci zdravotnického záchranáře. Specifika práce s lidmi při mimořádných událostech a krizových situací. Krizová komunikace. 3. Krizová intervence v rámci mimořádných událostí a krizových situací (systém pomoci obětí a prevence trvalých psychických následků). Prevence reakcí na stres (reakce na těžký stres a poruchy přizpůsobení, posttraumatická stresová porucha atd.). Specifický přístup k obětem mimořádných událostí s větším počtem raněných a usmrcených. 4. Specifika přístupu k psychicky narušeným jedincům, jedincům pod vlivem krize a jedincům s psychiatrickou diagnózou. Problematika zvládání agresivity a agresivního jednání. 5. Sebevražedné jednání. Krizová intervence a využití krizové komunikace při demonstrování úmyslu sebevraždy. 6. Obraz smrti. Krizová intervence v rámci akceptace infaustní prognózy zdravotního stavu. Krizová intervence u pozůstalých. Poradenství pro pozůstalé. 7. Problematika viktimizace. Krizová intervence u obětí násilných trestních činů. Systém pomoci obětí násilných činů. Stockholmský syndrom. Syndrom naučené bezmoci. 8. Specifický přístup k psychicky narušenému dítěti. Dítě a krize. Dítě jako oběť. 9. Systém poskytování posttraumatické, intervenční a psychosociální pomoci u jednotlivých složek integrovaného záchranného systému. Demobilizace, defusing a debriefing. Posttraumatický růst. 10. Zvládání pocitu selhání a viny. Prevence syndromu vyhoření a syndromu pomocníka. Cvičení 1 - 2. Modelové situace sloužící k nácviku zvládání davového chování a paniky. Nácvik jednotlivých technik krizové komunikace. 3 - 4. Prezentace powerpointových prezentací studentů v návaznosti na již probranou problematiku v rámci přednášek - 1 část. Rozbor jednotlivých prezentací včetně aktivního zapojení všech studentů do diskuse. 5 - 6. Modelové situace související s deeskalací agresivního jednání. Nácvik přístupu k jedincům v rámci zvládání vlivu mimořádných událostí a krizových situací na psychiku oběti. 7 - 8. Modelové situace související s přístupem k obětem násilí (např. domácího násilí, trestních činů atd.), včetně přístupu k dětské oběti. 9 - 10. Prezentace powerpointových prezentací studentů v návaznosti na již probranou problematiku v rámci přednášek - 2 část. Rozbor jednotlivých prezentací včetně aktivního zapojení všech studentů do diskuse. Závěrečné opakování. Konzultace otázek ke zkoušce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
žádné předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje základní standardní postupy v poskytování první psychické pomoci, psychosociální pomoci a krizové intervence |
Odborné dovednosti |
---|
provádí jednotlivé postupy v rámci zvládání následků mimořádných událostí a krizových situací |
získané praktické dovednosti využívá v rámci prevence traumatizace vlastního psychiky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
HUMPL, Lukáš, PROKOP, Maximilián Jiří, TOBIÁŠOVÁ, Alena. První psychická pomoc ve zdravotnictví.. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-562-4.
-
LÁTALOVÁ, Klára. Agresivita v psychiatrii.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4454-4.
-
RALBOVSKÁ, Dana Rebeka, ARGAYOVÁ, Ivana, ZAVIŠ, Monika. Základy psychoterapeutického prístupu pre zdravotníckych záchranárov.. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2021. ISBN 978-80-555-2765-9.
-
RALBOVSKÁ, Dana Rebeka. Psychologické aspekty mimořádných událostí. In: ŠÍN, Robin et al. Medicína katastrof.. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
-
ŠPATENKOVÁ, Nadežda a kol. Krize a krizová intervence.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.
-
VYMĚTAL, Štěpán. Krizová komunikace: a komunikace rizika.. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2510-9.
|