Vyučující
|
-
Németh Serbáková Renata, Mgr. Bc.
-
Prokeš Pavel, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Etiologie a patogeneze onkologických onemocnění. 2. Epidemiologie, klasifikace a prevence (primární, sekundární, terciární) onkologických onemocnění. 3. Diagnostika onkologických onemocnění. 4. Léčebné přístupy v onkologii. 5. Léčebné metody v onkologii (chemoterapie, biologická terapie, hormonoterapie). 6. Radioterapie - historie, principy, metody. 7. Teleradioterapie - principy, využití, radiosenzibilizace, radioprotekce. 8. Brachyradioterapie - principy, využití. 9. Speciální techniky radioterapie - stereotaxe, protony, IORT atd. Cvičení 1. - 2. Základní pojmy a principy v radioterapii. Ozařovací techniky. 3. - 4. Fixace pacienta. Pohyb a bezpečnost na radioterapeutickém pracovišti. Osobní dozimetrie. 5. - 7. Práce na simulátorech. 8. Ozařovací dokumentace. 9. Plánování léčby a práce na ozařovačích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 45 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat ionizující záření |
Odborné dovednosti |
---|
od sebe odlišovat nádory benigní a maligní |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí základní principy využití ionizujícího záření v terapii nádorových onemocnění |
charakterizuje trendy moderní radioterapie |
v obecné rovině vysvětlí příčiny, prevenci, diagnostiku a léčbu nádorových onemocnění |
Odborné dovednosti |
---|
zvládá základní principy ozařovacího procesu - práci na simulátorech, plánování léčby a práci na ozařovačích |
používá ozařovací dokumentaci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Adam, Z., Krejčí, M., Vorlíček, J. Obecná onkologie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-715-8.
-
HYNKOVÁ, L., ŠLAMPA , P. Základy radiační onkologie. Brno: Masarykova univerzita, 2012.
-
Krška, Z., Hoškovec, D., Petruželka, L. Chirurgická onkologie. ISBN 978-80-247-4284-7.
-
Šlampa, P. Radiační onkologie v praxi. Brno: MOÚ, 2014. ISBN 978-80-86793-34-4.
|