Předmět: Urgentní medicína 5

» Seznam fakult » FZS » KAZ
Název předmětu Urgentní medicína 5
Kód předmětu KAZ/URME5
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zeman Pavel, PhDr. Mgr. et Mgr. LL.M., DBA
  • Stančík Ondřej, MUDr. Ph.D.
  • Šouša Jiří, Ing.
  • Vondráková Michaela, Ing.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Intoxikace. 2. Respirační insuficience a selhání. 3. Akutní stavy v interní medicíně. 4. Akutní stavy v neurologii. 5. Náhlé příhody břišní. 6. Infekční nemoci v urgentní medicíně. 7. Vybrané kazuistiky z urgentní medicíny. 8. Operační řízení. 9. Letecká záchranná služba. 10. Psychosociální urgence, paliativní péče, transplantace. Cvičení 1. Simulace urgentních stavů spojených s intoxikacemi na simulátoru. 2. Simulace urgentních stavů spojených s poruchami dýchání na simulátoru. 3. Simulace závažných interních stavů na simulátoru. 4. Simulace závažných neurologických stavů na simulátoru. 5. Simulace závažných náhlých příhod břišních na simulátoru. 6. Přístup k pacientovi se závažnou infekcí v přednemocniční péči. 7. Řešení kazuistik z urgentní medicíny. 8. Exkurze na zdravotnické operační středisko zdravotnické záchranné služby. 9. Systém psychosociální intervenční služby v přednemocniční péči. 10. Specifika péče o umírajícího pacienta v přednemocniční péči.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 40 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou vyžadovány
Odborné dovednosti
nejsou vyžadovány
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí patofyziologii a klinickou symptomatologii jednotlivých kritických stavů
charakterizuje principy fungování letecké záchranné služby
Odborné dovednosti
analyzuje klinické příznaky
volí vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • časopis Urgetní medicína.
  • Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení.
  • Resuscitation: official journal of the European Resuscitation Council. London: Middlesex.
  • BĚLOHLÁVEK, J. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-419-7.
  • Dobiáš, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8.
  • Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
  • POLÁK, M. Třídění pacientů na oddělení emergency aneb návrh, jak by to mohlo vypadat. Praha: Mladá Fronta, 2018. ISBN 978-80-204-4650-3.
  • Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
  • ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
  • ŠEVČÍK, Pavel a kol. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr