Vyučující
|
-
Králová Marie, Mgr.
-
Stančík Ondřej, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem státní závěrečné zkoušky jsou témata probíraná v předmětech Urgentní medicína 1-6.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit rozdělení a zajištění přednemocniční a nemocniční neodkladné péče v ČR |
vysvětlit organizační strukturu a činnost zdravotnické záchranné služby |
charakterizovat dokumentaci používanou na ZZS |
popsat činnost zdravotnického operačního střediska |
definovat vybavení záchranářského batohu a vozů zdravotnické záchranné služby |
definovat specifika péče o dětského pacienta v neodkladné péči |
vyjmenovat léčivé přípravky a antidota používaná v urgentní medicíně |
charakterizovat rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci dospělých, dětí a novorozenců |
charakterizovat urgentní příjem, personální a materiálně technické vybavení včetně bezpečnosti práce |
to popsat jak přistupovat k pacientovi se závažným traumatem v PNP |
vysvětlit patofyziologii a klinickou symptomatologii jednotlivých kritických stavů |
charakterizovat principy fungování letecké záchranné služby |
popsat vedení porodu v PNP |
charakterizovat první ošetření novorozence |
vysvětlit jak přistupovat v PNP k dětskému pacientovi, pacientovi s bolestí na hrudi, dušností, polytraumatem |
definovat farmaka užívaná v urgentní medicíně |
Odborné dovednosti |
---|
odebrat anamnézu a provádí základní fyzikální vyšetření v PNP |
rozpoznat život ohrožující stavy a indikuje neodkladnou resuscitaci |
pracovat s transportními a fixačními pomůckami používanými v PNP |
aplikovat vyšetřovací metody v přednemocniční péči na konkrétních případech |
zajistit dýchací cesty v PNP |
vyhodnotit EKG křivku v PNP |
provést rozšířenou resuscitaci dospělých |
ovládat manipulaci, imobilizaci a transport pacienta |
ošetřit pneumothorax |
stavět krvácení |
analyzovat klinické příznaky |
volit vhodný způsob diagnostiky stavu ohrožení pacienta |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která znalosti předpokládá z předcházejících předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
jedná se o Státní závěrečnou zkoušku, která dovednosti předpokládá z předcházejích předmětů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
časopis Urgetní medicína.
-
Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: souhrn doporučení.
-
Resuscitation: official journal of the European Resuscitation Council. London: Middlesex.
-
Vyhláška č. 240/2012 Sb., kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška č. 296/2012 Sb., o požadavcích na vybavení poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele ZZS a o požadavcích na tyto dopravní prostředky, ve znění pozdějších předpisů..
-
Vyhláška č. 55/2011 Sb. Vyhláška o činnostech zdravotních pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Praha: MZČR, 2011..
-
Vyhláška č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů..
-
Zákon č. 239/2000 Sb. Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů Praha: MVČR, 2000.
-
Zákon č. 374/2011 Sb. Zákon o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších předpisů. Praha: MZČR, 2011.
-
BĚLOHLÁVEK, J. EKG v akutní kardiologii: průvodce pro intenzivní péči i rutinní klinickou praxi. Praha: Maxdorf, 2014. ISBN 978-80-7345-419-7.
-
Bulíková, Táňa. EKG pro záchranáře nekardiology. 1. vyd. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5307-2.
-
BYDŽOVSKÝ, J. Tabulky pro medicínu prvního kontaktu.. Praha: Triton, 2010. ISBN 80-7387-351-6.
-
Dobiáš, V. Urgentní zdravotní péče. Martin Osveta, 2007.
-
Dobiáš, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8.
-
Haškovcová, Helena. Lékařská etika. 2015. ISBN 978-80-7492-204-6.
-
Klementa, Bronislav; Klementová, Olga; Marcián, Pavel. Resuscitace. 2014. ISBN 978-80-86297-47-7.
-
Knor, Jiří; Málek, Jiří. Farmakoterapie urgentních stavů. 2. doplněné a rozšířené vydání. 2016. ISBN 978-80-7345-514-9.
-
Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
-
POKORNÝ, J. a kol. Urgentní medicína.. Praha : Galén, 2004. ISBN 80-7262-259-5.
-
POLÁK, M. Třídění pacientů na oddělení emergency aneb návrh, jak by to mohlo vypadat. Praha: Mladá Fronta, 2018. ISBN 978-80-204-4650-3.
-
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
SMETANA J., et al. Vysoce nebezpečné nákazy.. Praha: Mladá fronta, 2019. ISBN 978-80-204-4655-8.
-
ŠEBLOVÁ, J., KNOR, J. a kol. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře.. Praha : Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0596-0.
-
ŠEBLOVÁ, J. Úvahy o urgentní medicíně.. Praha: Mladá fronta, 2015. ISBN 978-80-204-3504-0.
-
ŠEVČÍK, Pavel a kol. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-066-0.
-
Vilášek, Josef; Fiala, Miloš,; Vondrášek, David. Integrovaný záchranný systém ČR na počátku 21. století. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2477-8.
|