Vyučující
|
-
Králová Marie, Mgr.
-
Vondráková Michaela, Ing.
-
Hájek Václav, Ing.
-
Simbartl Tomáš, Bc. DiS.
|
Obsah předmětu
|
1. + 2. Obecné zásady a dělení první pomoci a) Význam a rozdělení první pomoci, záchranný řetězec b) Základní životní funkce a vyšetření postiženého c) Etické aspekty PP, trestní odpovědnost neposkytnutí PP d) IZS e) Polohy používané při poskytování první pomoci f) Zajištění místa nehody, bezpečnost zachránce a postiženého 3. + 4. ERC Guidelines 2021 a) Stavy bezvědomí - první pomoc b) Dělení neodkladné resuscitace c) Diagnostika náhlé zástavy oběhu d) Zajištění průchodnosti dýchacích cest při základní neodkladné resuscitaci e) Nepřímá srdeční masáž f) Automatický externí defibrilátor (AED) 5. + 6. Praktický nácvik neodkladné resuscitace, práce s AED 7. + 8. Rány. Stavění krvácení. a) Dělení krvácení b) Zevní a vnitřní krvácení c) Krvácení z tělesných otvorů 9. + 10. Termická poranění a) Dělení ran b) Cizí tělesa v ránách c) Poranění zvířaty d) Ztrátová poranění e) Popáleniny - hodnocení rozsahu popálení f) Chemická poranění - poleptání g) Úpal, úžeh h) Omrzliny i) Úraz elektrickým proudem 11. + 12. Zlomeniny. Poranění páteře, míchy. Poranění hrudníku. Poranění hlavy. Polytrauma. a) Zlomeniny - dělení, zásady první pomoci. b) Poranění krční páteře. Poranění hrudní páteře. Poranění bederní páteře. c) Poranění hrudníku. d) Poranění hlavy. e) Polytrauma. 13. + 14. Intoxikace. První pomoc při závažných interních stavech. a) Intoxikace - technická a zdravotnická pomoc. b) Bolesti na hrudi, akutní koronární syndrom. c) Křečové stavy dětí i dospělých. d) Náhlé stavy při diabetu. e) Dušnost. f) Cévní mozková příhoda. 15. Zápočet.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
specifické znalostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
specifické dovednostní předpoklady nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí zásady, metody a postupy první pomoci podle aktuálních guidelines |
popíše základní legislativu týkající se poskytování první pomoci |
Odborné dovednosti |
---|
na základní úrovni ošetřuje stavy akutně ohrožující život |
vyhodnotí aktuální stav postiženého |
aktivuje záchranný řetězec a poskytne první pomoc |
dodržuje zásady bezpečnosti |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Adams, B.; Harold, C. E. Sestra a akutní stavy od A do Z. 1. české vyd. Praha : Grada, 1999. ISBN 80-7169-893-8.
-
European Resuscitation Council. Guidelines for Resuscitation 2021.
-
Petržela, M.D. První pomoc pro každého, 2., doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5556-4.
-
Pokorný, Jan. Lékařská první pomoc. 2., dopl. a pĹeprac. vyd. Praha : Galén, 2010. ISBN 978-80-7262-322-8.
|