Předmět: Adjuvatika

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Adjuvatika
Kód předmětu KFE/ADJ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Drbohlav Jan, Mgr.
  • Fáy Štěpán, prof. Ing. CSc.
  • Wagnerová Irena, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Definice adjuvatik a jejich rozdělení, úloha těchto pomůcek při sebeobsluze pacienta 2. Úloha vertikalizace pacienta a bipedální lokomoce v rehabilitačním procesu 3. Pomůcky pro nácvik vertikalizace, berle, podpažní berle, chodítka, bradla 4. Pomůcky pro přenesení pacienta do vany, madla, antidekubitní podložky 5. Nájezdy a zvedací plošiny 6. Mechanické vozíky rozdělení, doplňky 7. Elektrické vozíky a jejich doplňky 8. Vozíky účelové a sportovní 9. Pomůcky pro sebeobsluhu, podavače, navlékače punčoch a konflíků, potřeby pro domácnost upravené na ovládání jednou rukou 10. Bezdotyková hygienická zařízení, úpravy osobních automobilů přepravujících zdravotně postižené 11. Dostupnost, indikace a správný výběr pomůcek. Úpravy výpočetní techniky pro ovládání zdravotně postiženým Cvičení: 1. Základy bezpečnosti při používání kompenzačních pomůcek 2. Nácvik chůze na bradlech, vertikalizace za pomoci fixních ortéz u žebřin 3. Nácvik chůze na podpažních berlích, správné nastavení 4. Nácvik chůze s francouzskými berlemi a jejich nastavení. Chůze o jedné holi 5. Používání nájezdů a zvedacích plošin 6. Nasedání do motorových vozidel a ukládání vozíků 7. Přemisťování do vany pomocí zvedáku 8. Překonávání architektonických bariér na vozíku 9. Využití a údržba elektrického vozíku, Sportovní pomůcky a jejich využití 10. Zvládnutí běžných hygienických činností podle typu postižení. Příprava jídel jednou rukou, při použití kompenzačních pomůcek 11. Základní údržba a běžné opravy prováděné zdravotně postiženým

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat základní etiologii a patogenezi vad korigovatelných technickými pomůckami
popsat rozdělení a organizaci oboru
Odborné dovednosti
porovnat vhodnost materiálu vzhledem k postupu výroby
vybrat vhodný materiál ke stavbě ortotické či protetické pomůcky
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat kompenzační pomůcky pro jednotlivá zdravotní postižení
Odborné dovednosti
vyšetřit klienta, navrhnout vhodnou pomůcku a edukovat klienta i rodinné příslušníky pro použití i údržbu pomůcky
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bartoňová, Miroslava; Opatřilová, Dagmar,; Vítková, Marie. Přístupy k dětem a mládeži se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním mimo školu : texty k distančnímu vzdělávání. 2013. ISBN 978-80-7315-242-0.
  • Bubeníčková, Hana; Karásek, Petr; Pavlíček, Radek. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno : TyfloCentrum Brno, 2012. ISBN 978-80-260-1538-3.
  • FOPTO. Ortopedická protetika. FOPTO, 2005.
  • FOPTO. Ortopedická protetika. Praha: FOPTO, 2005.
  • Lusardi, Michelle M.; Jorge, Milagros "Millee"; Nielsen, Caroline. Orthotics & prosthetics in rehabilitation. 3rd ed. St. Louis : Saunders, 2013. ISBN 978-1-4377-1936-9.
  • Půlpán, Rudolf. Základy protetiky. Vydání 1. 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.
  • Sosna, Antonín. Základy ortopedie. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2001. ISBN 80-7254-202-8.
  • Zikl, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • Žižka, Zdeněk. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha : Národní rada osob se zdravotním postižením ČR, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr