Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu - prezentace cílů andragogiky jako interdisciplinární vědní disciplíny 2. Vývoj systému vzdělávání dospělých v ČR a jeho komparace se systémy vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU 3. Základní principy interdisciplinární spolupráce v oblasti vzdělávání dospělých 4. Metody a metodologie vzdělávání dospělých aplikované pro oblast fyzioterapie 5. Kompetenční rozvoj pro edukační rozvoj dospělých - rozvoj základních lektorských dovedností, umění prezentovat, efektivní komunikace, kooperativní učení 6. Poradenská práce a možné přístupy v oblasti vzdělávání dospělých 7. Rozvoj lidských zdrojů a principy dlouhodobé udržitelnosti 8. Budování týmu a simulace týmových rolí 9. Problematika uživatele a cílových skupin v procesu vzdělávání dospělých 10. Inovativní vzdělávací metody - gamifikace, storytelling apod. ve vzdělávání dospělých
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 15 hodin za semestr
- Nácvik dovedností [3/10]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
osvětlit základní edukační proces a potřeby jeho kontinuálního rozvoje |
Odborné dovednosti |
---|
zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru |
samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje |
motivovat se pro týmovou spolupráci |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasní principy celoživotního učení a kooperativního učení |
charakterizuje zásady přípravy efektivní prezentace |
Odborné dovednosti |
---|
prakticky přenáší principy celoživotního učení do praxe |
aplikuje základní vzdělávací principy v týmu |
kreativně zastává týmové role |
efektivně pracuje v týmu (komunikuje, spolupracuje a podílí se na organizaci týmové práce) |
rozvíjí kreativní myšlení v kontextu týmové spolupráce |
pracuje aktivně s inovativními vzdělávacími metodami, prezentuje výsledky své práce a získává reflexi a zpětnou vazbu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
-
Beneš, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2002. ISBN 80-86432-40-8.
-
Kazík, Petr. Rukověť dobrého lektora : praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2453-9.
-
MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. 2., dopl. vyd.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
-
TURECKIOVÁ, Michaela, ed. Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti.. Praha: Educa Service ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. ISBN 978-80-87306-00-0.
-
VETEŠKA, Jaroslav a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. 1. vyd.. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-7452-012-9.
-
Veteška, Jaroslav. Perspektivy učení a vzdělávání v evropském kontextu = Prospects of learning and education in European context. Vyd. 1. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2012. ISBN 978-80-7452-022-8.
|