Předmět: Andragogika a edukace ve fyzioterapii

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Andragogika a edukace ve fyzioterapii
Kód předmětu KFE/AEF
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čambál Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu - prezentace cílů andragogiky jako interdisciplinární vědní disciplíny 2. Vývoj systému vzdělávání dospělých v ČR a jeho komparace se systémy vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU 3. Základní principy interdisciplinární spolupráce v oblasti vzdělávání dospělých 4. Metody a metodologie vzdělávání dospělých aplikované pro oblast fyzioterapie 5. Kompetenční rozvoj pro edukační rozvoj dospělých - rozvoj základních lektorských dovedností, umění prezentovat, efektivní komunikace, kooperativní učení 6. Poradenská práce a možné přístupy v oblasti vzdělávání dospělých 7. Rozvoj lidských zdrojů a principy dlouhodobé udržitelnosti 8. Budování týmu a simulace týmových rolí 9. Problematika uživatele a cílových skupin v procesu vzdělávání dospělých 10. Inovativní vzdělávací metody - gamifikace, storytelling apod. ve vzdělávání dospělých

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 15 hodin za semestr
  • Nácvik dovedností [3/10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
osvětlit základní edukační proces a potřeby jeho kontinuálního rozvoje
Odborné dovednosti
zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru
samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
motivovat se pro týmovou spolupráci
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasní principy celoživotního učení a kooperativního učení
charakterizuje zásady přípravy efektivní prezentace
Odborné dovednosti
prakticky přenáší principy celoživotního učení do praxe
aplikuje základní vzdělávací principy v týmu
kreativně zastává týmové role
efektivně pracuje v týmu (komunikuje, spolupracuje a podílí se na organizaci týmové práce)
rozvíjí kreativní myšlení v kontextu týmové spolupráce
pracuje aktivně s inovativními vzdělávacími metodami, prezentuje výsledky své práce a získává reflexi a zpětnou vazbu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Beneš, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
  • Beneš, Milan. Idea vzdělávání v dnešní společnosti. 1. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2002. ISBN 80-86432-40-8.
  • Kazík, Petr. Rukověť dobrého lektora : praktické tipy a návody pro začínající i zkušené přednášející. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2453-9.
  • MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: manuál úspěšného lektora. 2., dopl. vyd.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
  • TURECKIOVÁ, Michaela, ed. Další vzdělávání jako nástroj rozvoje jednotlivce i společnosti.. Praha: Educa Service ve spolupráci s Českou andragogickou společností, 2008. ISBN 978-80-87306-00-0.
  • VETEŠKA, Jaroslav a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. 1. vyd.. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-7452-012-9.
  • Veteška, Jaroslav. Perspektivy učení a vzdělávání v evropském kontextu = Prospects of learning and education in European context. Vyd. 1. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2012. ISBN 978-80-7452-022-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr