|
Vyučující
|
-
Buriánová Jiřina, doc. MUDr. Ph.D.
-
Kazda Miloš, Mgr. Bc. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Úvod do studia anatomie. Roviny a směry, základy anatomické terminologie. Přehled tkání. Kosti a jejich spoje. Synoviální kloub. Kosterní svaly, obecná stavba. 2. Trávicí systém I: obecná stavba, pobřišnice; dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo. 3. Trávicí systém II: tlusté střevo, játra a žlučové cesty, slinivka břišní, projekce orgánů břicha a pánve na břišní stěnu; peritoneální dutina. 4. Respirační systém: obecná stavba, horní a dolní cesty dýchací; plíce a poplicnice; mediastinum. 5. Močový systém. Pohlavní systém ženský I: pánev, vnitřní rodidla. 6. Pohlavní systém ženský II.: vnější rodidla, menstruační a ovariální cyklus. 7. Mužský pohlavní systém. 8. Kardiovaskulární systém I.: stavba cévní stěny, rozdělení krevního oběhu. Srdce. Aortální systém. 9. Kardiovaskulární systém II.: žilní systém a lymfatický systém; fetální oběh. Slezina, brzlík, nadledviny, štítní žláza. 10. Nervový systém - rozdělení. Dutiny a obaly centrálního nervového systému, části mozku, prostory lbi; mícha. 11. Periferní nervový systém - míšní a hlavové nervy; reflex; autonomní nervy. Cvičení 1. Základy anatomické terminologie, úvod do studia anatomie. Kosterní systém - rozdělení. Kostra končetin. 2. Kostra trupu. Lebka - přehled kostí, lebka jako celek; lebka novorozence. 3. Pánev - stavba, rozměry. Svaly pánevního dna. 4. Trávicí systém - demonstrace orgánů. 5. Test 1A - pánev (stavba, rozměry, spojení, svaly pánevního dna); test 1B - kosterní systém. Respirační systém - demonstrace orgánů. 6. Močový a ženský pohlavní systém - demonstrace orgánů. 7. Test 2A - trávicí a respirační systém, test 2B - ženský pohlavní systém; mužský pohlavní systém - demonstrace. 8. Srdce - demonstrace; hlavní tepny a žíly. 9. Test 3 - srdce, tepenný a žilní systém. 10. Mozek, mícha, míšní a hlavové nervy - demonstrace. 11. Zápočtový test
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostudium studentů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat stavbu anatomických orgánů lidského těla |
| definovat uložení struktur a orgánů v tělesných dutinách |
| charakterizovat druhy tkání ve stěnách anatomických struktur a orgánů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat hierarchii lidského organismu (buňky, tkáně, orgány, orgánové soustavy) |
| identifikovat jednotlivé struktury lidského těla na anatomických modelech či schématech |
| k orientaci na lidském těle vycházet ze základní anatomické polohy a používat v latině definovaných směrů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dylevský, I. Somatologie. Olomouc, Epava, 2000.
-
Feneis, H. Anatomický obrazový slovník. Grada, 1996.
-
Fiala,P., Valenta,J.Eberlová,L. Anatomie pro bakalářské studium. Karolinum, Praha, 2004.
-
Kott, O. Anatomie pro fyzioteapeuty. Nervová soustava. Plzeň, DTP Maurea, 2000.
-
Kott, O. Anatomie pro fyzioterapeuty. Kineziologie. Plzeň, DTP Maurea, 2000.
-
Kott, O., Petříková, I. Vybrané kapitoly anatomie gastrointestinálního a respiračního systému.. ZČU, Plzeň, 2009.
-
Kott, O. Předpoklady pohybu. ZČU, Plzeň, 2009.
|