Vyučující
|
-
Tichá Iva, Doc. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní funkční a strukturální komponenty motoriky - motorická jednotka, proprioceptivní mechanismy determinující funkčnost kosterního svalu (svalové vřeténko, šlachové tělísko). 2. Základní funkční a strukturální komponenty motoriky - exteroceptivní a artikulární informace a jejich vliv na motoriku. 3. Reciproční inervace, alfa a gama motoneurony, myotatický systém a jejich využití v klinické praxi. 4. Motorická jednotka - neurofyziologický princip činnosti, rekrutace motorických jednotek. 5. Úrovně regulace svalového tonu (myofasciální, spinální, subkortikální, kortikální). 6. Řízení motorických funkcí na úrovni retikulární formace. Limbický systém a motorika jedince, význam motivace. 7. Vliv bazálních ganglií v motorice jedince. 8. Pyramidový a extrapyramidový systém. 9. Centrální generátory vzorů chůze (CPG), fyziologie a patofyziologie chůze. 10. Cerebellum a jeho zapojení do motoriky jedince - funkční a morfologické dělení. 11. Vestibulární systém a motorika jedince. 12. Neurální plasticita - definice, typy, příklady. 13. Somatosenzorický systém, nocicepce. 14. Kortikální reorganizace. 15. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat pojmy motorická jednotka, svalový tonus, propriocepce, nocicepce |
popsat anatomii a fyziologii nervově-svalového systému |
Odborné dovednosti |
---|
odlišovat jednotlivé úrovně řízení motoriky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlí funkci motorické jednotky a její roli v pohybu |
definuje funkci svalových vřetének a šlachových tělísek v regulaci svalové aktivity |
vysvětlí princip ovlivnění motoriky a pohybových vzorců exteroceptivními a artikulárními podněty |
vysvětlí neurofyziologické principy činnosti a rekrutaci motorických jednotek |
popíše roli retikulární formace a limbického systému v motorice a význam motivace |
charakterizuje fyziologii a patofyziologii chůze |
definuje somatosenzorický systém a procesy spojené s nocicepcí |
charakterizuje vliv bazálních ganglií, mozečku a vestibulárního systému na motoriku |
vysvětlí význam a funkci pyramidového a extrapyramidového systému v řízení pohybu |
popíše procesy a význam kortikální reorganizace |
definuje neurální plasticitu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje nervově-svalové principy do klinické praxe |
odlišuje různé úrovně regulace svalového tonu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Králíček, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. Čtvrté vydání. 2023. ISBN 978-80-7492-641-9.
-
OATIS, Carol A. Kinesiology: The mechanics and Pathomechanics of Human Movement. 3rd ed.. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins, 2016. ISBN 978-1451191561.
|