Předmět: Bezbariérové přístupy a kompenzační pomůcky

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Bezbariérové přístupy a kompenzační pomůcky
Kód předmětu KFE/BKPN
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
  • Guy Lenka, Mgr.
  • Drbohlav Jan, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Bariéry v životě osob se smyslovým a fyzickým handicapem. 2. Architektonické bariéry. 3. Architektonické plánování a současná legislativa. 4. Základní parametry pohybu osob s pohybovým a smyslovým handicapem v daném prostředí. 5. Rozměrové požadavky na pohyb a orientaci v prostoru. 6. Tvorba bezbariérového prostředí ve městě. 7. Tvorba bezbariérového prostředí v bytových domech. 8. Tvorba bezbariérového prostředí ve veřejných budovách. 9. Technické a kompenzační pomůcky. 10. Zdůvodnění indikace kompenzačních pomůcek pro vybrané diagnózy. 11. Preskripce kompenzačních pomůcek. Cvičení 1. Praktické návrhy na úpravu bezbariérového domácího prostředí u vybraných diagnóz. 2. Návrhy na vybavení domácího prostředí kompenzačními pomůckami k zajištění soběstačnosti. 3. Praktické návrhy na úpravu bezbariérového pracovního prostředí u vybraných diagnóz. 4. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro přípravu jídla a jedení. 5. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro hygienu. 6. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro oblékání a obouvání. 7. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro vertikalizaci. 8. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro lokomoci. 9. Nácvik používání kompenzačních pomůcek při nácviku instrumentálních všedních denních činnostech v modelových situacích. 10. Praktická úprava předmětů denní potřeby a nácvik jejich používání v modelových situacích. 11. Praktické využití kompenzačních a technických pomůcek k prevenci pádů u seniorů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 44 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní principy v ergoterapii
definovat ergoterapii jako zdravotní disciplínu, charakterizovat cíle a zaměření
charakterizovat postavení ergoterapie v rámci komprehenzivní rehabilitace
Odborné dovednosti
aplikovat základní terminologii v ergoterapii
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenuje opatření, která vedou k odstranění architektonických bariér
charakterizuje systém nácviku soběstačnosti s kompenzačními pomůckami
Odborné dovednosti
rozpozná architektonickou bariéru v domácím a pracovním prostředí
měří hodnoty architektonických bariér
na základě změřených hodnot navrhuje úpravu architektonických bariér
aplikuje odstraňování jednoduchých bariér v domácím a pracovním prostředí zdravotně znevýhodněné osoby
provádí nácvik v používání kompenzačních pomůcek pro dosažení soběstačnosti v personálních a instrumentálních všedních denních činnostech
ovládá techniku jízdy na vozíku
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Ústní zkouška,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • FALTÝNKOVÁ, Zdeňka. Paraplegie, tetraplegie. Praha: Svaz paraplegiků - Centrum informací a pomoci Paraple.
  • Filipiová, Daniela. Život bez bariér : projekty a rekonstrukce. Vyd. 1. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-233-6.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr