|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Bariéry v životě osob se smyslovým a fyzickým handicapem. 2. Architektonické bariéry. 3. Architektonické plánování a současná legislativa. 4. Základní parametry pohybu osob s pohybovým a smyslovým handicapem v daném prostředí. 5. Rozměrové požadavky na pohyb a orientaci v prostoru. 6. Tvorba bezbariérového prostředí ve městě. 7. Tvorba bezbariérového prostředí v bytových domech. 8. Tvorba bezbariérového prostředí ve veřejných budovách. 9. Technické a kompenzační pomůcky. 10. Zdůvodnění indikace kompenzačních pomůcek pro vybrané diagnózy. 11. Preskripce kompenzačních pomůcek. Cvičení 1. Praktické návrhy na úpravu bezbariérového domácího prostředí u vybraných diagnóz. 2. Návrhy na vybavení domácího prostředí kompenzačními pomůckami k zajištění soběstačnosti. 3. Praktické návrhy na úpravu bezbariérového pracovního prostředí u vybraných diagnóz. 4. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro přípravu jídla a jedení. 5. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro hygienu. 6. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro oblékání a obouvání. 7. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro vertikalizaci. 8. Nácvik používání kompenzačních pomůcek pro lokomoci. 9. Nácvik používání kompenzačních pomůcek při nácviku instrumentálních všedních denních činnostech v modelových situacích. 10. Praktická úprava předmětů denní potřeby a nácvik jejich používání v modelových situacích. 11. Praktické využití kompenzačních a technických pomůcek k prevenci pádů u seniorů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní principy v ergoterapii |
| definovat ergoterapii jako zdravotní disciplínu, charakterizovat cíle a zaměření |
| charakterizovat postavení ergoterapie v rámci komprehenzivní rehabilitace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat základní terminologii v ergoterapii |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenuje opatření, která vedou k odstranění architektonických bariér |
| charakterizuje systém nácviku soběstačnosti s kompenzačními pomůckami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| rozpozná architektonickou bariéru v domácím a pracovním prostředí |
| měří hodnoty architektonických bariér |
| na základě změřených hodnot navrhuje úpravu architektonických bariér |
| aplikuje odstraňování jednoduchých bariér v domácím a pracovním prostředí zdravotně znevýhodněné osoby |
| provádí nácvik v používání kompenzačních pomůcek pro dosažení soběstačnosti v personálních a instrumentálních všedních denních činnostech |
| ovládá techniku jízdy na vozíku |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Ústní zkouška, |
| Průběžné hodnocení, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
FALTÝNKOVÁ, Zdeňka. Paraplegie, tetraplegie. Praha: Svaz paraplegiků - Centrum informací a pomoci Paraple.
-
Filipiová, Daniela. Život bez bariér : projekty a rekonstrukce. Vyd. 1. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-233-6.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
|