Předmět: Cvičení z fyzioterapie

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Cvičení z fyzioterapie
Kód předmětu KFE/CF5
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Endrle Pavel, Mgr.
  • Kladnická Lenka, Mgr.
  • Královcová Kateřina, Mgr.
  • Ostřanská Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek a hodin cvičení předmětů Vyšetřovací metody hybného systému, Fyzikální terapie a Léčebná tělesná výchova a teorie klinických oborů. Diagnostika a terapie dle diagnóz a zaměření daného oddělení. Na lůžkových interních odděleních včetně JIP prováděná terapie dle interní dekompenzace, nejčastěji při problémech kardiorespiračního systému, žilní insuficienci a DM. LVT při inkontinenci. Na oddělení ambulantní a lůžkové rehabilitace individuální postupy vedeného cvičení při vertebrogenních algických syndromech s využitím prvků měkkých technik s důrazem na správnou funkci HSS. Automobilizace s cílenou edukací školy zad. Adekvátní cílená vyšetření a metodika terapie u pacientů s diagnózou periferní parézy HK i DK. Postupy reedukace pohybů se stimulací paretických svalů. Metodika LTV u neurologických diagnóz, možnosti fyzioterapie při lézích PNS i CNS v akutních i postakutních fázích.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 168 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat jednotlivé složky zdravotnické dokumentace u vertebrogenního algického syndromu a periferních paréz
charakterizovat specifika anamnestických údajů u vertebrogenního algického syndromu
popsat metodiky vedoucí k aktivaci hlubokého stabilizačního systému
Odborné dovednosti
v oblasti interních chorob, vertebrogenního algického syndromu a periferních paréz vybrat ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebrat anamnézu, relevantními metodami vyšetřit pacienta
navrhnout a aplikovat odpovídající fyzioterapeutickou intervenci analytickými metodikami a metodikami směřujícími k aktivaci hlubokého stabilizačního systému.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat jednotlivé složky zdravotnické dokumentace v neurologii
charakterizovat metodiky na neurofyziologickém podkladu
Odborné dovednosti
v oblasti neurologie vybrat ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebrat anamnézu, relevantními metodami vyšetřit pacienta
navrhnout a aplikovat odpovídající fyzioterapeutickou intervenci metodami na neurofyziologickém podkladu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Skupinová výuka,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • - Umění fyzioterapie: rehabilitace, diagnostika, léčba, prevence.. Příbor: Marika Bajerová.
  • Funkční svalový test. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-208-5.
  • časopisy a noviny. Rehabilitace a fyzikální lékařství, Bulletin UNIFY, Rehabilitácia,Sestra, Zdravotnické noviny.
  • Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
  • GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
  • Gúth, A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Liečreh Bratislava, 1998.
  • Gúth, Anton. Propedeutika v rehabilitácii. 1. vyd. Bratislava : Liečreh, 1994. ISBN 80-900463-9-8.
  • Haladová, E. a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
  • Haladová, Eva; Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN 80-7013-393-7.
  • Hromádková, J. a kol. Fyzioterapie. H+H Jinočany, 1999.
  • Janda, Vladimír; Pavlů, Dagmar. Goniometrie. 1. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1993. ISBN 80-7013-160-8.
  • Jebavá. Míčkujeme pro zdraví. Bellis, 1997.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
  • Lippertová - Grunerová, M. Neurorehabilitace. GALEN, 2005.
  • Opavský, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc, 2003.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
  • Rychlíková, Eva. Manuální medicína : průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch. Praha : Maxdorf, 2004. ISBN 80-7345-010-0.
  • Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
  • Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr