Vyučující
|
-
Endrle Pavel, Mgr.
-
Kladnická Lenka, Mgr.
-
Královcová Kateřina, Mgr.
-
Ostřanská Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Navazuje na obsah probrané teorie přednášek a hodin cvičení předmětů Vyšetřovací metody hybného systému, Fyzikální terapie a Léčebná tělesná výchova a teorie klinických oborů. Diagnostika a terapie dle diagnóz a zaměření daného oddělení. Na lůžkových interních odděleních včetně JIP prováděná terapie dle interní dekompenzace, nejčastěji při problémech kardiorespiračního systému, žilní insuficienci a DM. LVT při inkontinenci. Na oddělení ambulantní a lůžkové rehabilitace individuální postupy vedeného cvičení při vertebrogenních algických syndromech s využitím prvků měkkých technik s důrazem na správnou funkci HSS. Automobilizace s cílenou edukací školy zad. Adekvátní cílená vyšetření a metodika terapie u pacientů s diagnózou periferní parézy HK i DK. Postupy reedukace pohybů se stimulací paretických svalů. Metodika LTV u neurologických diagnóz, možnosti fyzioterapie při lézích PNS i CNS v akutních i postakutních fázích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 168 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat jednotlivé složky zdravotnické dokumentace u vertebrogenního algického syndromu a periferních paréz |
charakterizovat specifika anamnestických údajů u vertebrogenního algického syndromu |
popsat metodiky vedoucí k aktivaci hlubokého stabilizačního systému |
Odborné dovednosti |
---|
v oblasti interních chorob, vertebrogenního algického syndromu a periferních paréz vybrat ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebrat anamnézu, relevantními metodami vyšetřit pacienta |
navrhnout a aplikovat odpovídající fyzioterapeutickou intervenci analytickými metodikami a metodikami směřujícími k aktivaci hlubokého stabilizačního systému. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat jednotlivé složky zdravotnické dokumentace v neurologii |
charakterizovat metodiky na neurofyziologickém podkladu |
Odborné dovednosti |
---|
v oblasti neurologie vybrat ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebrat anamnézu, relevantními metodami vyšetřit pacienta |
navrhnout a aplikovat odpovídající fyzioterapeutickou intervenci metodami na neurofyziologickém podkladu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
- Umění fyzioterapie: rehabilitace, diagnostika, léčba, prevence.. Příbor: Marika Bajerová.
-
Funkční svalový test. Praha : Grada, 1996. ISBN 80-7169-208-5.
-
časopisy a noviny. Rehabilitace a fyzikální lékařství, Bulletin UNIFY, Rehabilitácia,Sestra, Zdravotnické noviny.
-
Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
-
GROSS, Jeffrey M., FETTO, Joseph a SUPNICK, Elaine Rosen. Vyšetření pohybového aparátu: překlad druhého anglického vydání. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
-
Gúth, A. Vyšetrovacie a liečebné metodiky pre fyzioterapeutov. Liečreh Bratislava, 1998.
-
Gúth, Anton. Propedeutika v rehabilitácii. 1. vyd. Bratislava : Liečreh, 1994. ISBN 80-900463-9-8.
-
Haladová, E. a kol. Léčebná tělesná výchova - cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
-
Haladová, Eva; Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN 80-7013-393-7.
-
Hromádková, J. a kol. Fyzioterapie. H+H Jinočany, 1999.
-
Janda, Vladimír; Pavlů, Dagmar. Goniometrie. 1. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 1993. ISBN 80-7013-160-8.
-
Jebavá. Míčkujeme pro zdraví. Bellis, 1997.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
-
Lippertová - Grunerová, M. Neurorehabilitace. GALEN, 2005.
-
Opavský, J. Neurologické vyšetření v rehabilitaci pro fyzioterapeuty. Olomouc, 2003.
-
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Rychlíková, Eva. Manuální medicína : průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch. Praha : Maxdorf, 2004. ISBN 80-7345-010-0.
-
Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0623-7.
-
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
|