Vyučující
|
-
Špidlenová Barbora, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Globální náhled na celostní medicínu a zařazení celostní fyzioterapie, hranice východní a západní medicíny. 2. Ajurvéda a její aplikace do západní populace. 3. Jóga a pránájáma jako jeden z možných východních přístupů k diagnostice a terapie. 4. Tradiční čínská medicína globálně. 5. Tradiční čínská medicína jako prostředek diagnostiky a terapie. 6. Dechové techniky dle TCM, QiKung. 7. Propojení viscerální fyzioterapie, TČM a Ajurvédy - zaměření na pohybový systém. 8. Propojení viscerální fyzioterapie, TČM a Ajurvédy - zaměření na trávidcí systém. 9. Propojení viscerální fyzioterapie, TČM a Ajurvédy - zaměření na gynekologii. 10. Jiné alternativní přístupy používané ve fyzioterapii (např. Suchá jehla, laserpunktura).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit koncept holistického pohledu na pacienta |
Odborné dovednosti |
---|
propojovat různé přístupy v diagnostice a léčbě |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje postavení východních technik jako jeden z prostředků diagnostiky a léčby lidského těla |
posuzuje vhodnost použití daných technik a přístupů |
Odborné dovednosti |
---|
rozhoduje o tom, jaký přístup je vhodný vzhledem k aktuálnímu stavu daného klienta |
provádí správnou diagnostiku vzhledem k funkci vnitřních orgánů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
TODA, K., J. L. ZEREDO, S. UCHIDA AND V. NAPADOW. Traditional Chinese Medicine and Autonomic Disorders. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine [online]. 2015, vol. 2015, pp. 429181. .
-
YUAN, B. Holistic medicine: A new medical system based on body constitution and functional status. J Traditional Chinese Medicine 2017, vol.4,no.1, pp.3-9. .
-
ZWICK, D., DUNN,M. Integrating Iyengar yoga into rehabilitation. Nursing. 2007, no. 37. ISSN 0360-403.
-
RŮŽIČKA, R. Tradiční čínská medicína v denním životě.. Olomouc: Poznání, 2007. ISBN 978-80-86606-59-0.
-
TICHÝ, M. Dysfunkce kloubu. VII: Řetězení a viscerovertebrální vztahy.. Praha: Miroslav Tichý, 2009. ISBN 80-239-5523-3.
-
WALTHER, T., PIGLAS, J. Jóga pro fascie: protahování, uvolňování a vitalizace pomocí jin-jógy a power jógy.. Olomouc: Poznání, 2018. ISBN 978-80-87419-69-4.
|