Předmět: Celostní fyzioterapie

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Celostní fyzioterapie
Kód předmětu KFE/CFY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špidlenová Barbora, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Globální náhled na celostní medicínu a zařazení celostní fyzioterapie, hranice východní a západní medicíny. 2. Ajurvéda a její aplikace do západní populace. 3. Jóga a pránájáma jako jeden z možných východních přístupů k diagnostice a terapie. 4. Tradiční čínská medicína globálně. 5. Tradiční čínská medicína jako prostředek diagnostiky a terapie. 6. Dechové techniky dle TCM, QiKung. 7. Propojení viscerální fyzioterapie, TČM a Ajurvédy - zaměření na pohybový systém. 8. Propojení viscerální fyzioterapie, TČM a Ajurvédy - zaměření na trávidcí systém. 9. Propojení viscerální fyzioterapie, TČM a Ajurvédy - zaměření na gynekologii. 10. Jiné alternativní přístupy používané ve fyzioterapii (např. Suchá jehla, laserpunktura).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit koncept holistického pohledu na pacienta
Odborné dovednosti
propojovat různé přístupy v diagnostice a léčbě
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje postavení východních technik jako jeden z prostředků diagnostiky a léčby lidského těla
posuzuje vhodnost použití daných technik a přístupů
Odborné dovednosti
rozhoduje o tom, jaký přístup je vhodný vzhledem k aktuálnímu stavu daného klienta
provádí správnou diagnostiku vzhledem k funkci vnitřních orgánů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • TODA, K., J. L. ZEREDO, S. UCHIDA AND V. NAPADOW. Traditional Chinese Medicine and Autonomic Disorders. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine [online]. 2015, vol. 2015, pp. 429181. .
  • YUAN, B. Holistic medicine: A new medical system based on body constitution and functional status. J Traditional Chinese Medicine 2017, vol.4,no.1, pp.3-9. .
  • ZWICK, D., DUNN,M. Integrating Iyengar yoga into rehabilitation. Nursing. 2007, no. 37. ISSN 0360-403.
  • RŮŽIČKA, R. Tradiční čínská medicína v denním životě.. Olomouc: Poznání, 2007. ISBN 978-80-86606-59-0.
  • TICHÝ, M. Dysfunkce kloubu. VII: Řetězení a viscerovertebrální vztahy.. Praha: Miroslav Tichý, 2009. ISBN 80-239-5523-3.
  • WALTHER, T., PIGLAS, J. Jóga pro fascie: protahování, uvolňování a vitalizace pomocí jin-jógy a power jógy.. Olomouc: Poznání, 2018. ISBN 978-80-87419-69-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr