Vyučující
|
-
Braunová Gabriela, PhDr.
-
Gallová Jana, MSc.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Přístupy biomechanického rámce vztahů. 2. Vyšetření v rámci biomechanického přístupu. 3. Vyšetření v rámci rehabilitačního přístupu. 4. Použití biomechanického přístupu u vybraných diagnóz. 5. Použití rehabilitačního přístupu u vybraných diagnóz. 6. Biomechanická analýza činnosti. 7. Zhodnocení domácího prostředí. 8. Zhodnocení pracovního prostředí. 9. Úprava domácího prostředí. 10. Úprava pracovního prostředí. 11. Adaptace personálních činností. 12. Adaptace instrumentálních činností. 13. Adaptace pracovních činností. Cvičení 1. Praktické provádění vyšetřování v rámci biomechanického rámce vztahů. 2. Mobilizace MP kloubů ruky a mobilizace palce. 3. Mobilizace PIP a DIP kloubů ruky. 4. Mobilizace zápěstí. 5. Ošetření měkkých tkání ruky a fascií. 6. Mobilizace ramenního kloubu. 7. Mobilizace loketního kloubu. 8. Ošetření měkkých tkání a fascií v oblasti ramenního kloubu. 9. Praktická aplikace činností patřících do biomechanického rámce vztahů. 10. Analýza úchopové schopnosti ruky. 11. Typy jizev. 12. Péče o jizvu. 13. Základy tejpování pro horní končetinu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje význam biomechanických přístupů v ergoterapeutické praxi |
vysvětlí rozdíly mezi biomechanickým a neurovývojovým přístupem |
vyjmenovuje a zařadí metody podle přístupů |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje a používá metody na biomechanickém přístupu |
navrhuje vhodný typ terapie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 4., přeprac. a rozš. vyd. Leipzig : J. A. Barth, 2003. ISBN 3-335-00401-9.
-
Rychlíková, Eva. Funkční poruchy kloubů končetin : diagnostika a léčba. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0237-1.
-
Rychlíková, Eva. Manuální medicína : Vyšetřování, diagnostika, léčení. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1987.
|