Vyučující
|
-
Braunová Gabriela, PhDr.
-
Gallová Jana, MSc.
-
Nováková Kristýna, Mgr. MBA
|
Obsah předmětu
|
Cvičení 1. Aplikace kreativních činností, technik a analýzy činnosti v geriatrii z pohledu ergoterapie. 2. Využití prvků podpůrných terapií v geriatrii z pohledu ergoterapie. 3. Trénování paměti v geriatrii z pohledu ergoterapie. 4. Prevence pádů v geriatrii z pohledu ergoterapie. 5. Prevence imobilizačního syndromu z pohledu ergoterapie. 6. Problematika inkontinence v geriatrii z pohledu ergoterapie. 7. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - psychické změny. 8. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - pohybové a senzorické problémy ve stáří. 9. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - revmatologické onemocnění. 10. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - ortopedické onemocnění. 11. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - kardiovaskulární onemocnění. 12. Uplatnění ergoterapie a práce s lidmi v terminálním stavu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 24 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat obecnou geriatrii |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti obecné geriatrie v ergoterapeutických přístupech k seniorům |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenuje kreativní techniky a podpůrné terapie u vybraných diagnóz geriatrických pacientů |
charakterizuje kognitivní rehabilitaci, systém prevence pádu u seniorů a ergoterapeutické postupy u nejčastějších diagnóz v geriatrii |
Odborné dovednosti |
---|
aplikuje kreativní techniky a expresivní techniky u geriatrických pacientů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Dvořáčková, Dagmar. Kvalita života seniorů : v domovech pro seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
-
HOLMEROVÁ, Iva, Božena JURÁŠKOVÁ, Květa ZIKMUNDOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. Praha: EV public relations, spol s.r.o., 2007. ISBN 978-80-2540-179-8.
-
Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
-
KASALOVÁ, Hana, Věra SCHIMMERLINGOVÁ. Problémy starých občanů se sníženou soběstačností. Bratislava: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1991. ISBN 978-80-7138-046-6.
-
Matoušek, Oldřich. Ústavní péče. Praha, 1995. ISBN 80-85850-08-7.
|