Předmět: Ergoterapie v geriatrii 2.

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Ergoterapie v geriatrii 2.
Kód předmětu KFE/EG2N
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Braunová Gabriela, PhDr.
  • Gallová Jana, MSc.
  • Nováková Kristýna, Mgr. MBA
Obsah předmětu
Cvičení 1. Aplikace kreativních činností, technik a analýzy činnosti v geriatrii z pohledu ergoterapie. 2. Využití prvků podpůrných terapií v geriatrii z pohledu ergoterapie. 3. Trénování paměti v geriatrii z pohledu ergoterapie. 4. Prevence pádů v geriatrii z pohledu ergoterapie. 5. Prevence imobilizačního syndromu z pohledu ergoterapie. 6. Problematika inkontinence v geriatrii z pohledu ergoterapie. 7. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - psychické změny. 8. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - pohybové a senzorické problémy ve stáří. 9. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - revmatologické onemocnění. 10. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - ortopedické onemocnění. 11. Ergoterapie u nejčastějších diagnóz v geriatrii - kardiovaskulární onemocnění. 12. Uplatnění ergoterapie a práce s lidmi v terminálním stavu.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 24 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat obecnou geriatrii
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti obecné geriatrie v ergoterapeutických přístupech k seniorům
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenuje kreativní techniky a podpůrné terapie u vybraných diagnóz geriatrických pacientů
charakterizuje kognitivní rehabilitaci, systém prevence pádu u seniorů a ergoterapeutické postupy u nejčastějších diagnóz v geriatrii
Odborné dovednosti
aplikuje kreativní techniky a expresivní techniky u geriatrických pacientů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Dvořáčková, Dagmar. Kvalita života seniorů : v domovech pro seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
  • HOLMEROVÁ, Iva, Božena JURÁŠKOVÁ, Květa ZIKMUNDOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z gerontologie. Praha: EV public relations, spol s.r.o., 2007. ISBN 978-80-2540-179-8.
  • Kalvach, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Vyd. 1. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
  • KASALOVÁ, Hana, Věra SCHIMMERLINGOVÁ. Problémy starých občanů se sníženou soběstačností. Bratislava: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1991. ISBN 978-80-7138-046-6.
  • Matoušek, Oldřich. Ústavní péče. Praha, 1995. ISBN 80-85850-08-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr