Předmět: Ergoterapie v neurorehabilitaci

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Ergoterapie v neurorehabilitaci
Kód předmětu KFE/ENR
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Braunová Gabriela, PhDr.
  • Gallová Jana, MSc.
Obsah předmětu
Cvičení 1. Principy neurorehabilitace. 2. Základy neuroplasticity. 3. Následky poškození centrálního nervového systému. 4. Terapie poruch vědomí. 5. Terapie poruch centrálního nervového systému. 6. Včasná neurorehabilitace. 7. Role senzitivity a vnímání vlastního těla. 8. Neuropsychologické syndromy následkem poškození centrálního nervového systému. 9. Následky imobilizace. 10. Traumatické poškození mozku. 11. Spasticita a její ovlivnění.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 11 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní filosofii teorie ergoterapie
charakterizovat anatomii, fyziologii a patofyziologii nervového systému
Odborné dovednosti
aplikovat ergoterapeutické přístupy v klinické praxi
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí principy neurorehabilitace a základy neuroplasticity
definuje spasticitu
Odborné dovednosti
aplikuje metody k ovlivnění senzitivity
terapeuticky ovlivňuje neuropsychologické syndromy
aplikuje techniky k ovlivnění spasticity, ke zlepšení motorických funkcí a k výkonu aktivit všedního dne
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Grawe, Klaus. Neuropsychoterapie : nové přístupy k terapii na základě poznatků neurovědy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-311-6.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
  • Lippertová-Grünerová, Marcela. Rehabilitace pacientů v kómatu. 1. vyd. Praha : Galén, 2013. ISBN 978-80-7262-761-5.
  • Lippertová-Grünerová, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7.
  • Preiss, Marek; Kučerová, Hana. Neuropsychologie v neurologii. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-0843-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr