Předmět: Ergoterapie - psychosociální přístupy

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Ergoterapie - psychosociální přístupy
Kód předmětu KFE/EPS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Gallová Jana, MSc.
  • Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
  • Nesybová Jana, Mgr.
Obsah předmětu
Cvičení 1. Úvod ergoterapie - psychosociální přístupy. 2. Principy a klíčové koncepty ergoterapie u psychosociálních dysfunkcí. Duševní zdraví, stigma duševního onemocnění. 3. Úvod do psychiatrické péče o pacienty, institucionální a komunitní péče. Skupinová terapie. Základy rodinné terapie. 4. Vztah těla a mysli - vliv aktivity na mentální zdraví. 5. Komplexní pojetí zdraví. 6. Ergoterapeutický proces v psychiatrii- hodnocení, plánování a intervence. Přehled základních ergoterapeutických přístupů a modelů u psychosociálních dysfunkcí. 7. Úvod do neverbálních a expresivních technik. 8. Základy podpůrných terapií. 9. Psychoterapeutické systémy- základní přehled. 10. Zásady komunikace a navázání terapeutického vztahu se specifickými skupinami klientů. 11. Psychologický přístup k pacientům/ klientům. Základy transakční analýzy. Komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat základní filosofii teorie ergoterapie
Odborné dovednosti
nejsou vyžadovány
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje psychosociální dysfunkce, psychiatrickou péči, institucionální a komunitní péči
z ergoterapeutického pohledu charakterizuje psychosociální přístupy v psychiatrické oblasti
popíše techniky z expresivních terapií
Odborné dovednosti
dodržuje zásady komunikace a navázání terapeutického vztahu se specifickými skupinami klientů
aplikuje psychosociální přístup v praxi
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi : [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
  • CARA, Elizabeth a Anne MACRAE. Psychosocial Occupational Therapy. USA: Clifton Park, 2013. ISBN 1-111-31830-1.
  • Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
  • FIŠAT, Zdeněk. Vybrané kapitoly s biologické psychiatrie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2737-0.
  • Kantor Jiří. Základy muzikoterapie. 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • Klusoňová, Eva; Špičková, Jiřina. Ergoterapie I : učebnice pro zdravotnické školy. 2. vyd., V Avicenu 1. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0030-X.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
  • Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
  • Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
  • PRAŠKO, Jan a Jana VYSKOČILOVÁ. Sociální fobie a její léčba: příručka pro lidi se sociální fobií.. Praha: Galén, 2008. ISBN 80-726-2580-2.
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr