Vyučující
|
-
Gallová Jana, MSc.
-
Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
-
Nesybová Jana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cvičení 1. Úvod ergoterapie - psychosociální přístupy. 2. Principy a klíčové koncepty ergoterapie u psychosociálních dysfunkcí. Duševní zdraví, stigma duševního onemocnění. 3. Úvod do psychiatrické péče o pacienty, institucionální a komunitní péče. Skupinová terapie. Základy rodinné terapie. 4. Vztah těla a mysli - vliv aktivity na mentální zdraví. 5. Komplexní pojetí zdraví. 6. Ergoterapeutický proces v psychiatrii- hodnocení, plánování a intervence. Přehled základních ergoterapeutických přístupů a modelů u psychosociálních dysfunkcí. 7. Úvod do neverbálních a expresivních technik. 8. Základy podpůrných terapií. 9. Psychoterapeutické systémy- základní přehled. 10. Zásady komunikace a navázání terapeutického vztahu se specifickými skupinami klientů. 11. Psychologický přístup k pacientům/ klientům. Základy transakční analýzy. Komunikace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje psychosociální dysfunkce, psychiatrickou péči, institucionální a komunitní péči |
z ergoterapeutického pohledu charakterizuje psychosociální přístupy v psychiatrické oblasti |
popíše techniky z expresivních terapií |
Odborné dovednosti |
---|
dodržuje zásady komunikace a navázání terapeutického vztahu se specifickými skupinami klientů |
aplikuje psychosociální přístup v praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi : [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
-
CARA, Elizabeth a Anne MACRAE. Psychosocial Occupational Therapy. USA: Clifton Park, 2013. ISBN 1-111-31830-1.
-
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
FIŠAT, Zdeněk. Vybrané kapitoly s biologické psychiatrie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2737-0.
-
Kantor Jiří. Základy muzikoterapie. 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
-
Klusoňová, Eva; Špičková, Jiřina. Ergoterapie I : učebnice pro zdravotnické školy. 2. vyd., V Avicenu 1. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0030-X.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
-
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
-
Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
-
PRAŠKO, Jan a Jana VYSKOČILOVÁ. Sociální fobie a její léčba: příručka pro lidi se sociální fobií.. Praha: Galén, 2008. ISBN 80-726-2580-2.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
|