Lecturer(s)
|
-
Gallová Jana, MSc.
-
Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
-
Nesybová Jana, Mgr.
|
Course content
|
Practicals 1. Introduction to ergotherapy - psychosocial approaches. 2. Principles and key concepts of ergotherapy for psychosocial dysfunction, mental health, stigma of mental illness. 3. Introduction to psychiatric care for patients, institutional and community care. Group therapy. Basics of family therapy. 4. The relationship of body and mind-impact of the activity on mental health. 5. A comprehensive approach to health. 6. Ergotherapeutic process in psychiatry-assessment, planning and intervention. Overview of basic ergotherapeutic approaches and models for psychosocial dysfunction. 7. Introduction to non-verbal and expressive techniques. 8. Fundamentals of supportive therapies. 9. Psychotherapeutic systems-an overview. 10. Principles of communication and establishing of a therapeutic relationship with specific client groups. 11. A psychological approach to patients / clients. Fundamentals of transactional analysis. Communication.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 22 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to characterize the fundamental philosophy of the ergotherapeutic theory |
Skills |
---|
are not required |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
to characterize psychosocial dysfunctions, psychiatric care, institutional and community care |
fro the ergotherapy point of view to characterize psychosocial approaches in the feeld of psychiatry |
to describe techniques from expressive therapies |
Skills |
---|
adhere to the principles of communication and the establishment of a therapeutic relationship with specific groups of clients |
to apply the psychosocial approach in practice |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Competences |
---|
Practicum |
Skills demonstration |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
CAMPBELL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi : [skupinové výtvarně-terapeutické činnosti pro děti i dospělé]. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1.
-
CARA, Elizabeth a Anne MACRAE. Psychosocial Occupational Therapy. USA: Clifton Park, 2013. ISBN 1-111-31830-1.
-
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
FIŠAT, Zdeněk. Vybrané kapitoly s biologické psychiatrie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2737-0.
-
Kantor Jiří. Základy muzikoterapie. 2009. ISBN 978-80-247-2846-9.
-
Klusoňová, Eva; Špičková, Jiřina. Ergoterapie I : učebnice pro zdravotnické školy. 2. vyd., V Avicenu 1. Praha : Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0030-X.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Matoušek, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
-
Payne, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-213-0.
-
Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
-
PRAŠKO, Jan a Jana VYSKOČILOVÁ. Sociální fobie a její léčba: příručka pro lidi se sociální fobií.. Praha: Galén, 2008. ISBN 80-726-2580-2.
-
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
|