Předmět: Ergoterapie

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Ergoterapie
Kód předmětu KFE/ERG
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Blažková Miloslava, Mgr.
  • Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
  • Nováková Kristýna, Mgr. MBA
Obsah předmětu
1. Koncepce oboru ergoterapie. 2. Modely a přístupy v ergoterapii. 3. Předmět a cíle oboru ergoterapie. 4. Diagnostické prostředky ergoterapie. 5. Terapeutické prostředky ergoterapie. 6. Technické prostředky, kompenzační pomůcky. 7. Ergoterapeutické modely a přístupy v péči o horní končetinu. 8. Ergoterapeutické modely a přístupy v neurologii. 9. Ergoterapeutické modely a přístupy v geriatrii a gerontopsychiatrii. 10. Ergoterapeutické modely a přístupy v pediatrii. 11. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat a charakterizovat základní pojmy užívané v rehabilitaci
popsat vývoj rehabilitace v ČR a zahraničí
popsat systém komprehenzivní rehabilitace v ČR a zahraničí
vyjmenovat součásti rehabilitace
zařadit fyzioterapii do systému rehabilitace
Odborné dovednosti
vyjadřovat se v základní terminologii komprehenzivní rehabilitace
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat základní koncepci, modely a přístupy v ergoterapii
vyjmenovat ergoterapeutické koncepce v klinické ergoterapii
popsat problémové oblasti a potřeby klientů v souladu s klasifikačními systémy v ergoterapii
Odborné dovednosti
navrhnout řešení potřeb klientů v souladu s klasifikačními systémy v ergoterapii
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Doporučená literatura
  • Klusoňová,E.,Špičková,J. Ergoterapie I. Avicenum Praha, 1990.
  • Kol. autorů. Výchovná problematika v dětských zařízeních. IDVPZ, 1996.
  • Králová. Zařízení sociální péče pro seniory a zdravotně postižené občany. Anag, 2003.
  • Kulišťák, P. Afázie. Triton, 1997.
  • Lippertová - Grunerová, M. Neurorehabilitace. GALEN, 2005.
  • Pfeiffer, J. Ergoterapie. Rehalb, o.p.s., Praha, 2001.
  • Pfeiffer,J. Ergoterapie II. Avicenum Praha, 1990.
  • Pulpa, M. Jak žít se sluchovou vadou. IDVPZ Brno, 1996.
  • Štilec, M. Program aktivního stylu života pro seniory. Portál, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr