Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Vývojová kineziologie, vyšetření dítěte v prvním roce života. 2. Posturální aktivita v prvním a ve druhém trimenonu. 3. Posturální aktivita ve třetím trimenonu a ve čtvrtém trimenonu. 4. Vývoj chůze, úchopu a hry. 5. Ergoterapie u DMO, spastické a nespastické formy, vyšetření. 6. Komprehenzivní rehabilitace u DMO - léčebná, pedagogická, sociální, pracovní. 7. Ergoterapie u diagnózy Downův syndrom. 8. Ergoterapie u mentální retardace. 9. Vývoj soběstačnosti, nácvik soběstačnosti u dětí s DMO. 10. Problematika vertikalizace u dětí s DMO. 11. Ergoterapie u skolióz a vadného držení těla, škola zad. Cvičení 1. Vyšetření hrubé a jemné motoriky, kognitivních a posturálních funkcí. 2. Polohování. 3. Handling, inhibice, facilitace. 4. Základy handlingu spastických a hypotonických dětí, polohování. 5. Šikmý sed, lezení, hodnocení, motivace pomocí hry k dosažení poloh, kompenzace. 6. Stoj a chůze, hodnocení, motivace pomocí hry k dosažení poloh, kompenzace. 7. Praktické využití her, hraček a terapeutických činností pro jednotlivá věková období. 8. Vyšetření dítěte prostřednictvím pozorování v přirozených podmínkách, určení cíle terapie, problémových oblastí, krátkodobé a dlouhodobé plánování s ohledem na diagnózu. 9. Kompenzační pomůcky u dětí se zdravotním znevýhodněním, úprava domácího prostředí. 10. Náplň terapeutické jednotky, využití hry, edukace rodičů. 11. Moderní trendy terapie TeraSuit, Constraint induced Movement Therapy u dětí s dětskou mozkovou obrnou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 44 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti |
---|
testem ověřit psychomotorický vývoj jedince |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje problematiku ergoterapie v pediatrii |
charakterizuje opory v jednotlivých stádiích vývojové kineziologie |
Odborné dovednosti |
---|
využívá vývojové kineziologie jako diagnostického a terapeutického prostředku v ergoterapii dětí a dospělých |
využívá opory o horní končetinu v rámci přetáčení na bok, břicho, posazování a v rámci transferů |
edukuje rodiče |
realizuje hry jako základní aktivity v terapeutických programech |
stanoví cíl handlingu v terapii spastických a nespastických forem DMO |
navrhuje trénink soběstačnosti u dětí s DMO |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
-
Marešová, Eva; Joudová, Pavla; Severa, Stanislav. Dětská mozková obrna : možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
-
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
-
Vojta, Václav; Peters, Annegret. Das Vojta-Prinzip : Muskelspiele in Reflexfortbewegung und motorischer Ontogenese. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. ISBN 978-3-540-46509-6.
-
Vojta, Václav. Vojtův princip : Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-004-X.
|