Předmět: Ergoterapie v pediatrii 2.

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Ergoterapie v pediatrii 2.
Kód předmětu KFE/EVP2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Braunová Gabriela, PhDr.
Obsah předmětu
Cvičení 1. Prvky z Bobath konceptu u dětí, inhibiční techniky, facilitační techniky. 2. Prvky z Bobath konceptu - krmení, handling. 3. Poruchy polykání, kompenzační strategie. 4. Prvky z Bobath konceptu polohování. 5. Prvky z Bobath konceptu-nošení a přebalování dítěte, hra. 6. Vyšetření motorických funkcí pomocí standardizovaných testů, observace dítěte v přirozených podmínkách. 7. Vyšetření a stanovení cíle ergoterapie na základě ICF. 8. Orofaciální stimulace při poruše krmení. 9. Praktické sestavování cílů a krátkodobých a dlouhodobých plánů ergoterapie v pediatrii. 10. Trénink senzorických funkcí v ergoterapii dětí 1. 11. Trénink senzorických funkcí v ergoterapii dětí 2. 12. Senzorická integrace dle Ayres.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 24 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat problematiku ergoterapie v pediatrii
charakterizovat opory v jednotlivých stádiích vývojové kineziologie
Odborné dovednosti
využívat opory o horní končetinu v rámci přetáčení na bok, břicho, posazování a v rámci transferů
edukovat rodiče
využívat hry jako základní aktivity v terapeutických programech
využívat vývojové kineziologie jako diagnostického a terapeutického prostředku v ergoterapii dětí a dospělých
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenuje rozdíly Bobath konceptu u dětí a dospělých
vysvětlí principy Bobath konceptu u dětí
charakterizuje opory v jednotlivých stádiích vývojové kineziologie
Odborné dovednosti
analyzuje problematiku ergoterapie v pediatrii
provádí trénink senzorických funkcí a orofaciální stimulace
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Holubářová, Jiřina; Pavlů, Dagmar. Proprioceptivní neuromuskulární facilitace. 1. část. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1294-2.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Kraus, Jan. Dětská mozková obrna. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1018-8.
  • Marešová, Eva; Joudová, Pavla; Severa, Stanislav. Dětská mozková obrna : možnosti a hranice včasné diagnostiky a terapie. 1. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-703-5.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
  • Vojta, Václav; Peters, Annegret. Das Vojta-Prinzip : Muskelspiele in Reflexfortbewegung und motorischer Ontogenese. 3. Aufl. Heidelberg : Springer, 2007. ISBN 978-3-540-46509-6.
  • Vojta, Václav. Vojtův princip : Svalové souhry v reflexní lokomoci a motorická ontogeneze. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-004-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr