Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Cvičení 1. Etika (úvod do problematiky, základní pojmy), principy morálního rozhodování. 2. Etické problémy zdravotnictví a ergoterapeutické praxe, etický kodex ergoterapeutů. 3. Seznámení s etickými kodexy specifických cílových skupin klientů. Lidský vztah jako součást profese-zvláštní nároky pomáhajícího povolání. 4. Hranice terapeutického vztahu, pole společné práce s klientem. 5. Moc a pomoc v terapeutickém vztahu. 6. Symetrie a asymetrie vztahu klient-terapeut. 7. Jak vést terapeutický rozhovor. 8. Jak může pomáhající rozvíjet svůj vztah ke klientům- možnosti práce na sobě. 9. Význam sebereflexe, představení supervize. 10. Přístup zaměřený na klienta. 11. Hodnocení seminární práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 11 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní filosofii teorie ergoterapie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat ergoterapeutické přístupy v klinické praxi |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje etiku a vysvětlí etické problémy ve zdravotnictví |
definuje zásady práce s klientem v ergoterapeutické praxi |
Odborné dovednosti |
---|
ovládá zásady a hranice terapeutického vztahu |
vede v praxi terapeutický rozhovor a pracuje s klientem na profesionální úrovni |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Vyd. v tomto překladu 2., V nakladatelství Academia 1. Praha : Academia, 2001. ISBN 80-200-0917-5.
-
Haškovcová, Helena. Práva pacientů. Havířov : A. Krtilová, 1996. ISBN 80-902163-0-7.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Munzarová, Marta. Zdravotnická etika od A do Z. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1024-2.
-
STOLÍNOVÁ, Jitka. Právní odpovědnost v medicíně. Praha: Galén, 1998. ISBN 978-80-858-2488-9.
|