Předmět: Geriatrie

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Geriatrie
Kód předmětu KFE/GERN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zábrodská Amber Lauren, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Obecný úvod - definice gerontologie, geriatrie, teorie stárnutí, proces stárnutí, ageismus. 2. Organizace zdravotní a sociální péče o seniory. 3. Tělesné projevy stárnutí, psychické projevy stárnutí, adaptace, biologický a psychický věk. 4. Umírání a smrt. Paliativní, hospicová péče. 5. Specifické rysy chorob ve stáří, polymorbidita. Farmakoterapie ve stáří, polypragmázie. 6. Změny kardiorespiračního systému. 7. Změny gastrointestinálního a urogenitálního systému. 8. Změny pohybového aparátu. 9. Instabilita a pády, úrazy ve stáří. 10. Poruchy intelektu. 11. Specifika rehabilitační péče v geriatrii. 12.Komunikace se seniory

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní vyšetření vnitřního systému a základní projevy chorob vnitřního systému
vyjmenovat jednotlivá onemocnění vnitřního systému, onemocnění charakterizovat a popsat možnosti terapie
Odborné dovednosti
analyzovat výsledky základních neinvazivních interních vyšetření
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popíše anatomické a fyziologické změny ve stáří
charakterizuje polymorbiditu spojenou se stárnoucím organismem
vysvětlí zásady primární a sekundární prevence patologických změn
Odborné dovednosti
na základě vyšetření navrhuje a realizuje preventivní program rehabilitační péče u seniorů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • ČELEDOVÁ, Libuše, Zdeněk KALVACH a Rostislav ČEVELA. Úvod do gerontologie.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3.
  • Hauke, Marcela. Zvládání problémových situací se seniory : nejen v pečovatelských službách. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-247-5216-7.
  • Kalvach, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4.
  • Klevetová, Dana; Dlabalová, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
  • KUCKIR, M., VAŇKOVÁ, H. HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané oblasti a nástroje funkčního geriatrického hodnocení.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0054-5.
  • Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
  • Schuler, Matthias; Oster, Peter. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4.
  • Sláma, Ondřej; Kabelka, Ladislav,; Vorlíček, Jiří. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-849-0.
  • Topinková, Eva. Geriatrie pro praxi. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-365-6.
  • Venglářová, Martina. Problematické situace v péči o seniory : příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.
  • VOSTRÝ, V., VETEŠKA, J. a kol. Kognitivní rehabilitace: psychosociální a edukační souvislosti.. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2866-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr