Vyučující
|
-
Zábrodská Amber Lauren, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Obecný úvod - definice gerontologie, geriatrie, teorie stárnutí, proces stárnutí, ageismus. 2. Organizace zdravotní a sociální péče o seniory. 3. Tělesné projevy stárnutí, psychické projevy stárnutí, adaptace, biologický a psychický věk. 4. Umírání a smrt. Paliativní, hospicová péče. 5. Specifické rysy chorob ve stáří, polymorbidita. Farmakoterapie ve stáří, polypragmázie. 6. Změny kardiorespiračního systému. 7. Změny gastrointestinálního a urogenitálního systému. 8. Změny pohybového aparátu. 9. Instabilita a pády, úrazy ve stáří. 10. Poruchy intelektu. 11. Specifika rehabilitační péče v geriatrii. 12.Komunikace se seniory
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní vyšetření vnitřního systému a základní projevy chorob vnitřního systému |
vyjmenovat jednotlivá onemocnění vnitřního systému, onemocnění charakterizovat a popsat možnosti terapie |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat výsledky základních neinvazivních interních vyšetření |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popíše anatomické a fyziologické změny ve stáří |
charakterizuje polymorbiditu spojenou se stárnoucím organismem |
vysvětlí zásady primární a sekundární prevence patologických změn |
Odborné dovednosti |
---|
na základě vyšetření navrhuje a realizuje preventivní program rehabilitační péče u seniorů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
ČELEDOVÁ, Libuše, Zdeněk KALVACH a Rostislav ČEVELA. Úvod do gerontologie.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3404-3.
-
Hauke, Marcela. Zvládání problémových situací se seniory : nejen v pečovatelských službách. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-247-5216-7.
-
Kalvach, Zdeněk. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4.
-
Klevetová, Dana; Dlabalová, Irena. Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2169-9.
-
KUCKIR, M., VAŇKOVÁ, H. HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané oblasti a nástroje funkčního geriatrického hodnocení.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0054-5.
-
Pokorná, Andrea. Komunikace se seniory. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8.
-
Schuler, Matthias; Oster, Peter. Geriatrie od A do Z pro sestry. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4.
-
Sláma, Ondřej; Kabelka, Ladislav,; Vorlíček, Jiří. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-849-0.
-
Topinková, Eva. Geriatrie pro praxi. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-365-6.
-
Venglářová, Martina. Problematické situace v péči o seniory : příručka pro zdravotnické a sociální pracovníky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2170-5.
-
VOSTRÝ, V., VETEŠKA, J. a kol. Kognitivní rehabilitace: psychosociální a edukační souvislosti.. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2866-2.
|