Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Funkční poruchy hybného systému. 2. Bolest u funkčních poruch hybného systému. 3. Vyšetření kloubní pohyblivosti. 4. Reflexní změny. 5. Postizometrická relaxace. 6. Zásady mobilizace. Trakce. 7. Vyšetření pánve. 8. Kineziologický rozbor stoje. 9. Klinický obraz dysfunkce u vybraných pohybových segmentů. 10. Klinický obraz dysfunkce u vybraných klinických segmentů. 11. Zápočtový test. Cvičení Navazuje na obsah probraného učiva přednášek. Praktická výuka na modelech, názorné ukázky. Orientace na lidském těle. Palpace důležitých struktur lidského těla. Vyšetření a ošetření kůže a podkoží. Vyšetření a ošetření fascií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly a části nervového systému, podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce |
Odborné dovednosti |
---|
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a části nervového systému |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje funkční poruchy hybného systému |
popíše možnosti pohybu v jednotlivých kloubech a jejich vyšetření |
vyjmenuje reflexní změny |
výsledky vyšetření popíše v rámci řetězení funkčních poruch pohybového systému |
Odborné dovednosti |
---|
vyšetří a ošetří měkké tkáně |
provádí vyšetření reflexních změn |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Dobeš, Miroslav; Michková, Marie. Učební text k základnímu kurzu diagnostiky a terapie funkčních poruch pohybového aparátu : (měkké a mobilizační techniky). 1. vyd. Havířov : DOMIGA, 1997. ISBN 80-902222-1-8.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 4., přeprac. a rozš. vyd. Leipzig : J. A. Barth, 2003. ISBN 3-335-00401-9.
-
Lewit Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicině-5.vydání. Praha, 2005. ISBN 80-86645-04-5.
-
Myers, Thomas W. Anatomy trains : myofascial meridians for manual and movement therapists. 2nd ed. Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone, 2009. ISBN 978-0-443-10283-7.
-
Simons, David G.; Travell, Janet G.,; Simons, Lois S. Travell & Simons' myofascial pain and dysfunction : the trigger point manual. Volume 1, Upper half of body. 2nd ed. Baltimore : Lippincott Williams & Wilkins, 1999. ISBN 0-683-08363-5.
-
Travell, Janet G.; Simons, David G. Myofascial pain and dysfunction : the trigger point manual. Volume 2, The lower extremities. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 1993. ISBN 0-683-08367-8.
|