Vyučující
|
-
Petržílková Lenka, Mgr.
-
Šujanec Miloš, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1. Stavba cvičební jednotky 2. Základní pohybové schopnosti 3. Skupinová cvičení 4. Změny v pohybovém aparátu a dalších systémech zajišťujících pohyb vlivem involuce a jejich klinický význam 5. Pojem polymorbidita a bolest 6. Cvičení dětí, dospělých a seniorů 7. Vadné držení těla a jeho dopad na stav pohybového aparátu 8. Cvičení pro zdraví a správné držení těla 9. Praktické ukázky lekcí, nácvik vedení skupinového i individuálního cvičení kontaktně i online.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce |
Odborné dovednosti |
---|
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní schéma cvičební jednotky |
definovat odlišnost při vedení cvičební jednotky v různých etapách života |
popsat dopad involučních změn na výkonnost jedince |
Odborné dovednosti |
---|
vedení cvičební jednotky pro rozvoj kondice a podpory správného držení těla |
zvolit vhodná/nevhodná cvičení pro danou skupinu jedinců s ohledem na věk a celkový stav a kondici |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bursová, M. Kompenzační cvičení. Praha: Grada,, 2005.
-
DOVALIL, J., a kol. Trénink a výkon ve sportu. Praha: Olympia. ISBN 978-80-7376-130-1.
-
Kalvach, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Karolínum, 1997.
-
PERIČ, T. a DOVALIL, J. Sportovní trénink.
-
Perič, T. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004.
-
VÉLE, František. Kineziologie: přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
|