|
Vyučující
|
-
Koptová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Nemoc a její příčiny. Etiologie a patogeneza nemocí. Fyzikální příčiny onemocnění. Chemické příčiny onemocnění. Geneticky podmíněné choroby. Patologická imunitní odpověď. 2. Smrt organizmu a smrt buňky (nekróza a apoptóza). Typy nekrózy a její hojení. Infarkt - definice, typy infarktů. Gangréna. Atrofie. 3. Dystrofie z poruch metabolismu bílkovin. Inkluze. Amyloidóza. Diabetes mellitus. Pigmentace. Ikterus (příčiny, typy). 4. Zánět, typy zánětů, mikroskopické a makroskopické nálezy. Záněty specifické. Celkové infekce (bakteremie, sepse, pyémie.) 5. Progresivní změny. Regenerace. Reparace. Hypertrofie, hyperplazie. Metaplazie, dysplazie a prekancerózy. 6. Úvod do onkopatologie. Obecné vlastnosti nádorů. Morfologie nádorů. Vlastnosti maligních nádorů na buněčné úrovni. Klasifikace nádorů. Grading, staging. Nádorové markery diagnostické, prognostické a prediktivní. Benigní a maligní nádory mezenchymové. Hematologické nádory. Benigní a maligní epitelové nádory. 7. Příčiny a projevy oběhové insuficience. Trombóza. Hemoragie, hemoragická diatéza. Embolie. Šok. Patologie a patofyziologie kardiovaskulárního systému. Nemoci srdce a cév. 8. Patologie a patofyziologie respiračního systému. Patologie a patofyziologie gastrointestinálního systému. Nemoci jater, pankreatu, žlučníku a žlučových cest. 9. Patologie a patofyziologie ledvin a vývodných cest močových. Patologie prostaty. Patologie pohlavního systému mužského a ženského. Nemoci prsní žlázy. 10. Patologie nervového a endokrinního systému. Nemoci pohybového systému.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat anatomii a vysvětlit funkci orgánů lidského těla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou vyžadovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenuje možné příčiny vzniku nemocí |
| vysvětlí základní pojmy obecné patologie |
| popíše etiologii, patogenezi a následek poruchy funkce jednotlivých orgánových systémů |
| definuje příčiny a popíše projevy oběhové insuficience |
| charakterizuje možnosti patologie v diagnostice, prognozování a predikci chorob |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou definovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTOVÁ, J. Přehled patologie. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-246-2745-8.
-
MAČÁK, J., MAČÁKOVÁ, J., DVOŘÁČKOVÁ, J. Patologie.. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3530-6.
-
POVÝŠIL, C., ŠTEINER, I. a kol. Speciální patologie.. Praha : Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-494-2.
-
Rokyta, Richard. Fyziologie a patologická fyziologie : pro klinickou praxi. 2015. ISBN 978-80-247-4867-2.
-
Silbernagl, S., Lang, F. Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3555-9.
|