|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Podstata senzorické integrace. 2. Podstata senzorické modulace a percepce. 3. Praktické přístupy k ADHD. 4. Praktické přístupy k dětem s PAS. 5. Praktické přístupy k dětem s vývojovou dyspraxií. 6. Praktické přístupy k dětem s posturální poruchou. 7. Vestibulární a zrakové vnímání. 8. Propriocepce. 9. Taktilní vnímání. 10. Terapeutické metody. 11. Opakování, videa, vyšetření, testovací škály.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit pojmy ADHD, PAS, vývojová dyspraxie, posturální porucha |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat proces zrakového, vestibulárního, taktilního a proprioceptivního vnímání |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlí rozdíl mezi senzorickou modulací a percepcí |
| vyjmenuje a charakterizuje jednotlivé senzorické vzory |
| definuje rozdíly mezi senzorickou stimulací a senzorickou percepcí |
| vyjmenuje terapeutické metody u dětí se specifickými potřebami |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzuje problémy dětí s PAS, ADHD,vývojovou dyspraxií a poruchami posturální kontroly |
| vytvoří cíl terapie, formuluje hypotézy, navrhuje plán terapie, vyhodnocuje výsledky a tyto porovnává s ostatními metodami, vyvozuje závěry |
| realizuje senzorickou stimulaci na základě vyšetření |
| pro realizaci cílů zvolí adekvátní vyšetřovací metodu a správně indikuje terapeutické postupy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Řešení problémů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
KAČÍRKOVÁ, Michaela, RYBOVÁ, Zuzana. Pohybový vývoj dítěte s láskou a respektem - Fyzioterapeutky dětem. Praha - Euromedia Group, a. s. ? ESENCE, 2022. ISBN 978-80-242-8004-2.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Diagnostika a fyzioterapie hybných poruch dle Vojty. První vydání. 2017. ISBN 978-80-270-2292-2.
-
Skaličková-Kováčiková, Věra. Vojtova metoda není jen technika : vedení fyzioterapie dětského pacienta Vojtovou metodou : praktické zkušenosti. První vydání. 2020. ISBN 978-80-270-8760-0.
-
SKALIČOVÁ-KOVÁČIKOVÁ,Věra. Problémy kojenců v motorice, terapie Vojtovou metodou. Praktické informace nejen pro rodiče.Vyd. 1. Olomouc: RL-Corpus, 2023. ISBN 978-80-110-2947-0.
|