Vyučující
|
-
Marková Veronika, Mgr.
-
Kabátníková Vladislava
|
Obsah předmětu
|
přednášky, cvičení Cíle a funkce léčebné tělesné výchovy, kondiční cvičení, zásady a provádění. Skladba cvičební jednotky - dechová cvičení,polohování,pasivní a krovní pohyby,příprava a nácvik sedu a stoje, příprava a nácvik chůze o berlích. Základy relaxace ? Jacobsonova metoda, Schulzův autogenní trénink. Pasivní cvičení v kloubech HK, DK Aktivní cvičení - nácvik sebeobsluhy, podpora eliminačních funkcí. Základní prostředky LTV v traumatologii - dechová cvičení, polohování, aktivní pohyb, reedukační metody. Základní prostředky LTV u popálenin - kompenzační, dechové a relaxační cviky, psychoterapie. Základní prostředky LTV v ortopedii - pohybové prvky jednoduché, složité, celkové,pracovní rehabilitace, sociální asistence. Exkurze v léčebných lázních a rehabilitačních ústavech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat všechny kosti, klouby, svaly, nervový systém podrobně je popsat a charakterizovat dle funkce |
Odborné dovednosti |
---|
poznat a ukázat na modelu či preparátu jednotlivé svaly, kosti, klouby a nervový systém |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat rehabilitační ošetřovatelství |
vysvětlit zásady provádění léčebné tělesné výchovy a kondičních cvičení |
vyjmenovat základní postupy rehabilitačního ošetřovatelství v traumatologii, ortopedii, neurologii, geriatrii |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat základní postupy fyzioterapie v rámci ošetřovatelské péče |
provádět pasivní cvičení v kloubech horní a dolní končetiny |
realizovat nácvik sebeobsluhy |
ovládat základy relaxace |
polohovat |
provádět nácvik sedu a stoje |
provádět nácvik chůze o berlích |
prakticky aplikovat základní prevenci imobilizačního syndromu vzhledem k diagnóze a aktuálnímu stavu pacienta |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bobathová B. Hemiplégia dospělých.
-
Haladová E. a kol. Léčebná rehabilitace 1. a 2. díl.
-
Haladová, Eva; Nechvátalová, Ludmila. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 2. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2003. ISBN 80-7013-393-7.
-
Hromádková J. a kol. Fyzioterapie.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Křivohlavý, J. Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Avicenum Praha, 1985.
-
Kříž, Vladimír. Rehabilitace a její uplatnění po úrazech a operacích. 1. vyd. Praha : Avicenum, 1986.
-
Mádlová I. a kol. Příručka pro ošetřování pacienta s cévní mozkovou příhodou.
-
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
Pfeiffer, J. a kol. Rehabilitace.
-
Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.
|