Předmět: Souvislá odborná praxe 4.

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Souvislá odborná praxe 4.
Kód předmětu KFE/SOE4
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahová náplň odborné praxe - diagnostika, terapie a prevence v ergoterapii ve všech indikačních oblastech u dětí, dospělých a seniorů - poradenská činnost se zaměním na ergonomii, kompenzační pomůcky, školu zad a úpravy domácího a pracovního prostředí - práce s klienty se specifickými potřebami - aplikace relaxačních a expresivních technik - využívání metod na neurovývojovém podkladě a metod k ovlivnění psychosociálního onemocnění

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 160 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit účel a teoretickou podstatu všech úkonů, které v rámci odborné praxe provádí
Odborné dovednosti
aplikovat vyšetření klienta s ohledem na diagnózu, analyzovat výsledky a na jejich základě sestavovat krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán
využívat biomechanický, rehabilitační, neurovývojový a psychosociální přístup
aplikovat výcvik kognitivních funkcí
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
obhajuje zvolené ergoterapeutické postupy v rámci konkrétních případových studií
Odborné dovednosti
realizuje praktické profesionální dovednosti v diagnostice a terapii ve všech indikačních oblastech
spolupracuje v rámci multidisciplinárního týmu
vede poradenskou činnost zaměřenou na ergonomii, kompenzační pomůcky, školu zad a na úpravy pracovního a domácího prostředí
zapisuje do ergoterapeutické dokumentace a plánuje krátkodobý a dlouhodobý program s ohledem na prognózu onemocnění
vyřeší sociální a ekonomické důsledky onemocnění v rámci pracovní a sociální rehabilitace
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Rehabilitace po cévní mozkové příhodě : včetně nácviku soběstačnosti : průvodce nejen pro rehabilitační pracovníky. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0592-3.
  • Pavlů, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. CERM Brno, 2002.
  • Pfeiffer, J. Ergoterapie1.
  • Pfeiffer, J. Ergoterapie2.
  • Řasová, Kamila. Fyzioterapie u neurologicky nemocných : (se zaměřením na roztroušenou sklerózu mozkomíšní). Praha : Ceros, 2007. ISBN 978-80-239-9300-4.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:Portál, , 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr