Předmět: Souvislá odborná praxe 2

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Souvislá odborná praxe 2
Kód předmětu KFE/SOPF2
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bendová Petra, Mgr.
  • Královcová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
1. Komplexní fyzioterapie v oblasti traumatologie. Komplexní fyzioterapie při poškození kůže, kloubů, šlach, svalů a cév, při popáleninách, při frakturách na horní končetině, dolní končetině, při frakturách páteře a jejich komplikacích, po luxacích na horní končetině a dolní končetině, při poškození ruky. 2. Komplexní fyzioterapie v oblasti chirurgie. Před a pooperační péče po operaci hrudníku, břicha a mozku, fyzioterapie na jednotkách intenzivní péče. 3. Komplexní fyzioterapie v oblasti ortopedie. Metodika a zásady při vadném držení těla, při vadách páteře v rovině sagitální a frontální, u vad hrudníku a u vad horních a dolních končetin. Metodika a zásady fyzioterapie u operací se zachováním pohybu v kloubu, se zrušením pohybu v kloubu, s korekcí deformit. 4. Komplexní fyzioterapie v oblasti vnitřního lékařství. Metodika a zásady u kardiaků, metabolických onemocnění, hypertenze. 5. Komplexní fyzioterapie v oblasti pediatrie. Využití dechové gymnastiky u onemocnění horních cest dýchacích, astma bronchiale a dalších plicních onemocnění. 6. Komplexní fyzioterapie v gynekologii, porodnictví a urologii. Metodiky cvičení v těhotenství, při porodu a v šestinedělí. Ovlivnění pánevního dna při stresové a urgentní inkontinenci.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 80 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student/ka, pod odborným vedením, provádí diagnostiku aspekcí i palpací a dle stanoveného rehabilitačního plánu na základě teoretických znalostí LTV a anamnestických dat aplikuje daný postup do praxe. Využívá pomůcek a podporuje klienta k aktivnímu přístupu včetně edukace s cílem maximální soběstačnosti, zlepšení či udržení daného stavu v oblasti rehabilitačního ošetřování, traumatologie, chirurgie a vybraných diagnóz ortopedie a geriatrie
Odborné dovednosti
Student/ka provede odebrání anamnézy, předvede vyšetření antropometrické, goniometrické, testem ověří svalovou činnost, vyjadřuje svalové dysbalance a úroveň držení těla, provádí vyšetření aspekcí i palpací. Aplikuje postupy LTV do praxe, zlepší soběstačnost, využívá pomůcek.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student/ka na základě anamnestických dat vyjmenuje možnosti diagnostiky i terapie, hodnotí stav pacienta vzhledem k diagnóze, zdůvodní navržený rehabilitační plán, definuje prováděné cvičení odbornými výrazy a popíše vybrané prvky terapie.
Odborné dovednosti
Student/ka provede diagnostiku aspekcí a palpací, testem ověří svalovou sílu, úroveň kloubní hybnosti, vyjadřuje schopnost vertikalizace, lokomoce, soběstačnost, navrhuje metodiku v rámci krátkodobého i dlouhodobého rehabilitačního plánu, provede manuální terapii a cvičení dle stavu pacienta a stanoveného cíle.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
  • Haladová,E.a kol. Léčebná tělesnávýchova- cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
  • Haladová,E.,Nechvátalová,L. Vyšetřovací metody hybného systému. IDVPZ Brno, 1997.
  • Hromádková,J. a kol. Fyzioterapie H+H. Jinočany, 1999.
  • Janda,V. Funkční svalový test. Grada ,s.r.o. Praha, 1996.
  • Janda,V.,Paulů,D. Goniometrie. IDVPZ Brno, 1993.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Lewit Karel. Manipulační léčba v myoskeletátní medicíně. Nadas, 2004.
  • Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr