Předmět: Souvislá odborná praxe 3

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Souvislá odborná praxe 3
Kód předmětu KFE/SOPF3
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bendová Petra, Mgr.
  • Královcová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
1. Komplexní fyzioterapie v oblasti traumatologie. Komplexní fyzioterapie při poškození kůže, kloubů, šlach, svalů a cév, při popáleninách, při frakturách na horní končetině, dolní končetině, při frakturách páteře a jejich komplikacích, po luxacích na horní končetině a dolní končetině, při poškození ruky. 2. Komplexní fyzioterapie v oblasti chirurgie. Před a pooperační péče po operaci hrudníku, břicha a mozku, fyzioterapie na jednotkách intenzivní péče. 3. Komplexní fyzioterapie v oblasti ortopedie. Metodika a zásady při vadném držení těla, při vadách páteře v rovině sagitální a frontální, u vad hrudníku a u vad horních a dolních končetin. Metodika a zásady fyzioterapie u operací se zachováním pohybu v kloubu, se zrušením pohybu v kloubu, s korekcí deformit. 4. Komplexní fyzioterapie v oblasti vnitřního lékařství. Metodika a zásady u kardiaků, metabolických onemocnění, hypertenze. 5. Komplexní fyzioterapie v oblasti pediatrie. Využití dechové gymnastiky u onemocnění horních cest dýchacích, astma bronchiale a dalších plicních onemocnění. 6. Využití měkkých technik (kůže, podkoží, fascie), PIR u vertebrogenních bolestivých syndromů. 7. Komplexní lázeňská péče ve vybraném lázeňském zařízení.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Klinická praxe pod dohledem, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 160 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
student/ka, pod odborným vedením, provádí diagnostiku aspekcí i palpací a dle stanoveného rehabilitačního plánu na základě teoretických znalostí LTV a anamnestických dat aplikuje daný postup do praxe. Využívá pomůcek a podporuje klienta k aktivnímu přístupu včetně edukace s cílem maximální soběstačnosti, zlepšení či udržení daného stavu v oblasti traumatologie, chirurgie, ortopedie, interního lékařství, pediatrické pneumonologie a gynekologie
Odborné dovednosti
Student/ka v oblasti chirurgie a intenzivní medicíny vybere ze zdravotnické dokumentace podstatné informace, odebere anamnézu, relevantními metodami vyšetří pacienta, navrhne a aplikuje prevenci imobilizačního syndromu, vzhledem k požadovaným účinkům vybírá a provádí všechny procedury mechanotrapie, malé a velké vodoléčby. Student/ka provádí míčkování, předvede a vede spinální cvičení a automobilizační cvičení dle Kaltenborna, provádí metodiky k zvětšení rozsahu pohybu, navrhne a realizuje fyzioterapeutickou intervenci po úrazech v oblasti jednotlivých kloubů. Student/ka předvede vyšetření svalů svalovým testem, ověří kvantitu a kvalitu pohybu v kloubech, provede statické i dynamické vyšetření stoje, vyjadřuje odchylky při chůzi vzhledem ke správnému stereotypu chůze.
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Student/ka charakterizuje problematiku onemocnění, na základě anamnestický dat vyjmenuje možnosti diagnostiky i terapie, hodnotí stav pacienta vzhledem k diagnóze, zdůvodní navržený rehabilitační plán a využití pomůcek, definuje prováděné cvičení odbornými výrazy a popíše vybrané prvky terapie.
Odborné dovednosti
Student/ka provede diagnostiku aspekcí a palpací, testem ověří svalovou sílu, úroveň kloubní hybnosti, vyjadřuje schopnost vertikalizace, lokomoce, soběstačnost, navrhuje metodiku v rámci krátkodobého i dlouhodobého rehabilitačního plánu, provede manuální terapii a cvičení dle stavu pacienta a stanoveného cíle. Aplikuje prvky speciálních metodik.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Feldenkrais, Moshé. Feldenkraisova metoda : pohybem k sebeuvědomění. Vyd. 1. Praha : Pragma, 1996. ISBN 80-7205-058-3.
  • Gross, J., Fetto, J., Rosen,E.:. Vyšetření pohybového aparátu. Triton Praha, 2005. ISBN 80-7254-720-8.
  • Haladová,E.a kol. Léčebná tělesnávýchova- cvičení. IDVPZ Brno, 1997.
  • Haladová,E.,Nechvátalová,L. Vyšetřovací metody hybného systému. IDVPZ Brno, 1997.
  • Hromádková,J. a kol. Fyzioterapie H+H. Jinočany, 1999.
  • Janda,V. Funkční svalový test. Grada ,s.r.o. Praha, 1996.
  • Janda,V.,Paulů,D. Goniometrie. IDVPZ Brno.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Lewit, Karel. Manipulační léčba v myoskeletální medicíně. 5. přeprac. vyd. Praha : Sdělovací technika, 2003. ISBN 80-86645-04-5.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • Smolíková, Libuše; Máček, Miloš. Respirační fyzioterapie a plicní rehabilitace. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-527-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr