Vyučující
|
-
Schattauerová Jiřina, Mgr. DiS.
-
Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
-
Guy Lenka, Mgr.
-
Blažková Miloslava, Mgr.
-
Bělíková Petra, MUDr. et Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Sociální rehabilitace a komprehenzivní rehabilitace. 2. Definice a cíle sociální rehabilitace. 3. Současná legislativa. 4. Zákon o sociálních službách. 5. Základní činnosti v kontextu zákona o sociálních službách. 6. Sociální služby. 7. Sociálně terapeutické dílny. 8. Case management. 9. Dostupnost sociálních služeb. 10. Neziskové organizace, poradenství v sociální rehabilitaci. 11. Sociální rehabilitace u vybraných diagnóz.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat koncepci rehabilitace |
vyjmenovat jednotlivé složky rehabilitace |
charakterizovat metodiky rehabilitačního ošetřování |
popsat prevenci imobilizačního syndromu |
Odborné dovednosti |
---|
vyjadřovat se v základní odborné terminologii |
prakticky provádět jednotlivé složky prevence imobilizačního syndromu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat sociální rehabilitaci a zařazovat ji do kontextu komprehenzivní rehabilitace |
vyjmenovat základní činnosti v kontextu zákona o sociálních službách |
vyjmenovat současnou legislativu |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat dostupnost sociálních služeb a sociálně terapeutických dílen |
navrhnout sociální rehabilitaci u vybraných diagnóz a vyvozovat závěry |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Higgs, Paul; Jones, Ian Rees. Medical sociology and old age : towards a sociology of health in later life. Abingdon : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-39860-2.
-
Neubauerová, Lenka; Javorská, Miroslava; Neubauer, Karel. Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové soustavy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-109-9.
-
Reibnitz, Christine von. Case management : praktisch und effizient. Heidelberg : Springer, 2009. ISBN 978-3-642-01316-4.
-
Taylor, Steve; Field, David. Sociology of health and health care. Oxford : Blackwell Publishing, 2003. ISBN 1-4051-0869-X.
-
Valenta, Milan; Michalík, Jan,; Lečbych, Martin. Mentální postižení : v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
-
Votava, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.
|