Předmět: Teorie ergoterapie

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Teorie ergoterapie
Kód předmětu KFE/TER
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bucková Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Teoretický podklad profese a základní pojmy v ergoterapii. 2. Filozofické základy, na kterých staví ergoterapie. 3. Modely zdravotní péče. 4. Základní modely ergoterapeutické praxe. 5. Rámce vztahů používané v ergoterapii u tělesného postižení. 6. Přístupy používané v ergoterapii u tělesného postižení. 7. Biomechanický přístup. 8. Rehabilitační přístup. 9. Rámce vztahů používané v ergoterapii u psychosociálního postižení. 10. Přístupy používané v ergoterapii u psychosociálního postižení. 11. Indikace rámců vztahů a přístupů u vybraných diagnóz.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 33 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní principy v ergoterapii
definovat ergoterapii jako zdravotní disciplínu, charakterizovat cíle a zaměření
vysvětlit postavení ergoterapie v rámci komprehenzivní rehabilitace
Odborné dovednosti
aplikovat základní terminologii v ergoterapii
Obecné způsobilosti
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat základní principy ergoterapie
charakterizovat ergoterapii jako zdravotnickou disciplínu
vysvětlit základní terminologii
charakterizovat postavení ergoterapie v rámci komprehenzivní rehabilitace
Odborné dovednosti
analyzovat ergoterapeutický proces
vytvořit cíl ergoterapie
vyhodnocovat výsledky
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví : MKF. 1. české vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1587-2.
  • Jelínková, Jana; Krivošíková, Mária; Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • Klusoňová, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011. ISBN 978-80-7013-535-8.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr