Předmět: Úvod do metodik na neurovývojovém podkladě 1.

» Seznam fakult » FZS » KFE
Název předmětu Úvod do metodik na neurovývojovém podkladě 1.
Kód předmětu KFE/UMN1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Petržílková Lenka, Mgr.
  • Vojtková Marie, PhDr. Ph.D.
  • Královcová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte 2. - 3.Metody rozvoje somatognostických a stereognostických funkcí 4. - 5. Bobath koncept (úvod, historie, teorie, paradigmata) 6. - 7. Využití prvků Bobath konceptu u dětí 8. - 9. Využití prvků Bobath konceptu u pacientů s cevníní mozkovou příhodou / po kranotraumatech 10. - 11. Vojtova reflexní lokomoce Cvičení: - Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte - Využití prvků Bobath konceptu u dětí - Využití prvků Bobath konceptů u pacientů s cévní mozkovou příhodou - Vojtova reflexní lokomoce

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 22 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 11 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
klasifikovat jednotlivé choroby v indikační oblasti neurologie a psychiatrie
Odborné dovednosti
preferovat nejvhodnější typ pohybové aktivity a edukovat pacienta k aktivní účasti na léčbě
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
klasifikovat jednotlivá paradigmata metod na neurovývojovém podkladě
charakterizovat využití metod atechnik v terapii u různých indikační oblastí
Odborné dovednosti
hodnotit výsledky
preferuje nejvhodnější typ pohybové aktivity a edukuje pacienta/ rodinu k aktivní účasti na léčbě.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Přednáška s demonstrací,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Doporučená literatura
  • AULICKÁ, Š. a kol. Základy vývojové neurologie.. Brno: MU Brno, 2020. ISBN 978-80-210-9621-9.
  • Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
  • Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
  • GJELSVIK, B.B., SYRE, L. The Bobath concept in adult neurology. 2nd ed.. Stuttgart: Thieme, 2016. ISBN 9783131454522.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Králíček, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-618-2.
  • Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
  • Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
  • SHUMWAY-COOK, Anne a WOOLLACOTT, Marjorie H. Motor control: translating research into clinical practice.. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 0-7817-6691-5.
  • Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
  • Vojta, Václav; Peters, Annegret. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. 1. české vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr