|
Vyučující
|
-
Blažková Martina, Mgr.
-
Pirnerová Lucie, PhDr. Ph.D.
-
Cibulková Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte 2. - 3.Metody rozvoje somatognostických a stereognostických funkcí 4. - 5. Bobath koncept (úvod, historie, teorie, paradigmata) 6. - 7. Využití prvků Bobath konceptu u dětí 8. - 9. Využití prvků Bobath konceptu u pacientů s cevníní mozkovou příhodou / po kranotraumatech 10. - 11. Vojtova reflexní lokomoce Cvičení: - Neuromotorický vývoj prvního roku života dítěte - Využití prvků Bobath konceptu u dětí - Využití prvků Bobath konceptů u pacientů s cévní mozkovou příhodou - Vojtova reflexní lokomoce
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 22 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 11 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| klasifikovat jednotlivé choroby v indikační oblasti neurologie a psychiatrie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| preferovat nejvhodnější typ pohybové aktivity a edukovat pacienta k aktivní účasti na léčbě |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| klasifikovat jednotlivá paradigmata metod na neurovývojovém podkladě |
| charakterizovat využití metod atechnik v terapii u různých indikační oblastí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| hodnotit výsledky |
| preferuje nejvhodnější typ pohybové aktivity a edukuje pacienta/ rodinu k aktivní účasti na léčbě. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
AULICKÁ, Š. a kol. Základy vývojové neurologie.. Brno: MU Brno, 2020. ISBN 978-80-210-9621-9.
-
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Davies, Patricia M. Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia. 2nd ed. Heidelberg : Springer, 2000. ISBN 978-3-540-60720-5.
-
GJELSVIK, B.B., SYRE, L. The Bobath concept in adult neurology. 2nd ed.. Stuttgart: Thieme, 2016. ISBN 9783131454522.
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
Králíček, Petr. Úvod do speciální neurofyziologie. 3., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-618-2.
-
Lippert-Grüner, Marcela. Neurorehabilitace. 1. vyd. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-317-6.
-
Pavlů, Dagmar. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody I. : koncepty a metody spočívající převážně na neurofyziologické bázi. 2., opr. vyd. Brno : CERM, 2003. ISBN 80-7204-312-9.
-
SHUMWAY-COOK, Anne a WOOLLACOTT, Marjorie H. Motor control: translating research into clinical practice.. 3rd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2007. ISBN 0-7817-6691-5.
-
Vojta, Václav. Mozkové hybné poruchy v kojeneckém věku : Včasná diagnóza a terapie. 1. čes. vyd. Praha : Grada, 1993. ISBN 80-85424-98-3.
-
Vojta, Václav; Peters, Annegret. Vojtův princip : svalové souhry v reflexní lokomoci a motorické ontogenezi. 1. české vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2710-3.
|