|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Úvod do hodnocení v ergoterapii. 2. Druhy hodnocení a metody získávání informací, výběr standardizovaného testu. 3. Dotazníky a sebehodnotící škály. 4. Testy kvality života. 5. Hodnocení senzomotorických funkcí. 6. Vyšetření rovnováhy pomocí standardizovaných testů. 7. Vyšetření chůze pomocí standardizovaných testů. 8. Vyšetření kognitivních funkcí - standardizované a screeningové testové metody. 9. Hodnocení psychosociálních funkcí. 10. Standardizované hodnocení soběstačnosti v personálních a instrumentálních všedních denních činnostech, hodnocení domácího prostředí. 11. Hodnocení výkonu zaměstnání. 12. Hodnocení hry, standardizované testy používané v pediatrii. 13. Hodnocení související s pracovním začleněním, hodnocení pracovního prostředí. Cvičení Navazuje na obsah probrané teorie přednášek, praktická výuka zaměřena na praktické využívání jednotlivých standardizovaných testů pro dané oblasti praxe.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat možný palpační nález ve svalu |
| charakterizovat vyšetření stoje a chůze |
| vysvětlit princip testování svalstva |
| popsat vyšetření pohybových stereotypů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| dle principu řízení pohybu a anatomických znalostí určit hlavní svaly ke všem fyziologickým pohybům v kloubech |
| zhodnotit aktivní a pasivní pohyb v kloubu včetně určení svalové síly příslušných svalů |
| na základě zhodnocení držení těla a vyšetření stoje a chůze určit možné patologické odchylky s vědomím úlohy hlubokého stabilizačního systému |
| klást důraz na vyšetření aspekcí i palpací |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat principy vyšetřovacích metod pomocí testovacích škál |
| charakterizovat standardizované testy k vyšetření senzomotorických, kognitivních a psychosociálních funkcí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vyšetřovat dle ergodiagnostických standardů - pomocí standardizovaných a nestandardizovaných testů, modelových činností |
| aplikovat standardizované testy k vyšetření senzomotorických, kognitivních a psychosociálních funkcí |
| sestavovat anamnézu |
| vhodně aplikovat testovací škály pro vybraná onemocnění |
| provádět ergodiagnostické testování na základě standardizovaných testů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Bobath, Berta. Hemiplégia dospelých : vyhodnotenie a liečba. 1. slovenské vyd. Bratislava : Liečreh, 1997. ISBN 80-967383-4-8.
-
Gilbertová, Sylva; Matoušek, Oldřich. Ergonomie : optimalizace lidské činnosti. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.
-
Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2699-1.
-
Topinková, Eva. Geriatrie pro praxi. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-365-6.
-
Topinková, Eva; Neuwirth, Jiří. Geriatrie pro praktického lékaře. Vyd. 1. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-099-6.
-
Vaňásková, Eva. Testování v rehabilitační praxi - cévní mozkové příhody. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2004. ISBN 80-7013-398-8.
-
Véle, František. Kineziologie : přehled klinické kineziologie a patokineziologie pro diagnostiku a terapii poruch pohybové soustavy. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-837-9.
-
Véle, František. Kineziologie pro klinickou praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-256-5.
|