Předmět: Akutní a kritické stavy v oš. péči

» Seznam fakult » FZS » KOS
Název předmětu Akutní a kritické stavy v oš. péči
Kód předmětu KOS/AKK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ježek Jan, MUDr.
  • Michalák Vlastimil, PhDr. Mgr. Ph.D., MBA
  • Marečková Věra, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osnova přednášek a cvičení: Kardiopulmonální resuscitace, základní a rozšířená. Hodnocení účinnosti kardiopulmonální resuscitace. Poresuscitační péče, indikace zahájení a ukončení resuscitace. Resuscitace novorozence, dětí, dospělých. Systém péče o postižené v akutním stavu. Integrovaný záchranný systém, jeho vývoj a struktura. Interakce mezi zdravotním záchranným systémem, operačním střediskem a klinickými odděleními. Komunikace s pacientem, rodinnými příslušníky, kompetence v podávání informací. Základy monitorování nemocného v kritickém stavu. Umělá plicní ventilace a kyslíková terapie, ošetřování nemocného v dechové tísni (ARDS, astmatický záchvat, CHOPN). Ošetřování nemocného v kritickém stavu po operačním výkonu nebo následkem úrazu (polytrauma, kraniocerebrální poranění). Žilní vstupy. Šok, definice a rozdělení šokových stavů. Klinické příznaky šoku a jeho patofyziologie. Terapie šoku, multiorgánové selhání. Péče o nemocného v šokovém stavu. Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, kardiovaskulární oblast (ischémie myokardu, hypertenzní krize, plicní edém, embolizace plicnice, kardiogenní šok). Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, neurologická postižení (porucha vědomí, cévní mozková příhoda, epileptický záchvat). Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, poškození fyzikálními a chemickými vlivy, tonutí, akutní renální selhání, akutní otravy. Péče a ošetřování neodkladných stavů v těhotenství. Péče a ošetřování pacientů s akutními poruchami vnitřního prostředí. Nácvik dovedností v prostření modelu sanitního vozu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost anatomie, fyziologie, první pomoci
Odborné dovednosti
dovednosti první pomoci
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základy diagnostiky, systému kontinuálního sledování a léčbě nemocných s život ohrožujícími chorobami, úrazy a komplikacemi
popsat kroky základní ošetřovatelské péči, tzn. vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související
vysvětlit etiologii život ohrožujících onemocnění, úrazů a komplikací
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí
Odborné dovednosti
realizovat vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče
orientovat se v problematice monitorace v rámci intenzivní resuscitační péče
realizovat vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče u dětí -nácvik modely (CPR figurína tříletého dítěte,CPR model novorozence)
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bartůněk, Petr,; Jurásková, Dana,; Heczková, Jana,; Nalos, Daniel. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
  • Černý Vl., Matějovič M., Dostál P. a kolektiv. Vybrané doporučené postupy v intenzivní medicíně. Maxdorf, Praha, 2009.
  • NOVÝ, Jiří, Jiří MAŠEK, Libor SENETA a David TUČEK. EKG v přednemocniční péči. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-581-3.
  • PROCHÁZKA, Martin. Komunitní péče a akutní stavy v porodní asistenci.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-087-2.
  • Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
  • STREITOVÁ, Dana a Renáta ZOUBKOVÁ. Septické stavy v intenzivní péči: ošetřovatelská péče. Praha: Grada Publishing,, 2015. ISBN 978-80-247-5215-0.
  • VOTRUBA, Václav, Michal FEDORA a Jiří ŽUREK. Kapitoly z dětské intenzivní péče. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2013. ISBN 978-80-87023-11-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr