Vyučující
|
-
Michalák Vlastimil, PhDr. Mgr. Ph.D., MBA
-
Marečková Věra, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Holoubková Hana, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek a cvičení: Kardiopulmonální resuscitace, základní a rozšířená. Hodnocení účinnosti kardiopulmonální resuscitace. Poresuscitační péče, indikace zahájení a ukončení resuscitace. Resuscitace novorozence, dětí, dospělých. Systém péče o postižené v akutním stavu. Integrovaný záchranný systém, jeho vývoj a struktura. Interakce mezi zdravotním záchranným systémem, operačním střediskem a klinickými odděleními. Komunikace s pacientem, rodinnými příslušníky, kompetence v podávání informací. Základy monitorování nemocného v kritickém stavu. Umělá plicní ventilace a kyslíková terapie, ošetřování nemocného v dechové tísni (ARDS, astmatický záchvat, CHOPN). Ošetřování nemocného v kritickém stavu po operačním výkonu nebo následkem úrazu (polytrauma, kraniocerebrální poranění). Žilní vstupy. Šok, definice a rozdělení šokových stavů. Klinické příznaky šoku a jeho patofyziologie. Terapie šoku, multiorgánové selhání. Péče o nemocného v šokovém stavu. Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, kardiovaskulární oblast (ischémie myokardu, hypertenzní krize, plicní edém, embolizace plicnice, kardiogenní šok). Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, neurologická postižení (porucha vědomí, cévní mozková příhoda, epileptický záchvat). Péče a ošetřování speciálních neodkladných stavů, poškození fyzikálními a chemickými vlivy, tonutí, akutní renální selhání, akutní otravy. Péče a ošetřování neodkladných stavů v těhotenství. Péče a ošetřování pacientů s akutními poruchami vnitřního prostředí. Nácvik dovedností v prostření modelu sanitního vozu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Výuka podporovaná multimédii
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost anatomie, fyziologie, první pomoci |
Odborné dovednosti |
---|
dovednosti první pomoci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základy diagnostiky, systému kontinuálního sledování a léčbě nemocných s život ohrožujícími chorobami, úrazy a komplikacemi |
popsat kroky základní ošetřovatelské péči, tzn. vědomosti a profesionální dovednosti nezbytné pro plánování, poskytování a vyhodnocování zdravotní péče v příslušném oboru a pro činnosti s touto zdravotní péčí související |
vysvětlit etiologii život ohrožujících onemocnění, úrazů a komplikací |
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí |
Odborné dovednosti |
---|
realizovat vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče |
orientovat se v problematice monitorace v rámci intenzivní resuscitační péče |
realizovat vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče u dětí -nácvik modely (CPR figurína tříletého dítěte,CPR model novorozence) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Bartůněk, Petr,; Jurásková, Dana,; Heczková, Jana,; Nalos, Daniel. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. 2016. ISBN 978-80-247-4343-1.
-
ČERNÝ, Vladimír, MATĚJOVIČ, Martin, DOSTÁL, Pavel a kol. Vybrané doporučené postupy v intenzivní medicíně. Maxdorf, Praha, 2009. ISBN 978-80-7345-183-7.
-
Frei, Jiří; Holoubková, Jana; Kott, Josef; Resl, Vladimír,; Holubec, Luboš,; Sedláček, Dalibor,; Rokyta, Zdeněk,; Sluka, David; Sviták, Roman; Vidunová, Jana; Bejvančická, Petra; Freiová, Romana; Kroupová, Lenka; Tůmová, Pavlína; Kulhánková, Petra. Akutní stavy pro nelékaře. 2016. ISBN 978-80-261-0498-8.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Akutní stavy v poučných scénářích a kazuistikách. Liberec: Technická univerzita, Ústav zdravotnických studií, 2010. ISBN 978-80-7372-591-4.. V Liberci: Technická univerzita, Ústav zdravotnických studií, 2010. ISBN ISBN 978-80-7372-.
-
Kolektiv autorů. Sestra a urgetní stavy 1. vyd.. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-2548-2.
-
NOVÝ, Jiří, Jiří MAŠEK, Libor SENETA a David TUČEK. EKG v přednemocniční péči. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-581-3.
-
PROCHÁZKA, Martin. Komunitní péče a akutní stavy v porodní asistenci.. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-087-2.
-
Remeš, Roman; Trnovská, Silvia. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4530-5.
-
STREITOVÁ, Dana a Renáta ZOUBKOVÁ. Septické stavy v intenzivní péči: ošetřovatelská péče. Praha: Grada Publishing,, 2015. ISBN 978-80-247-5215-0.
-
VOTRUBA, Václav, Michal FEDORA a Jiří ŽUREK. Kapitoly z dětské intenzivní péče. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2013. ISBN 978-80-87023-11-2.
|