|
Vyučující
|
-
Vokurková Dumitru-Alexandru, Mgr. Ph.D.
-
Bouřilová Gamze, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Ochrana zdraví v přirozených podmínkách, domácnosti a prevence. Ošetřovací jednotka a její vybavení, příjem, překlad a propouštění pacientů/klientů. Lůžka, typy, vybavení. Hygienická péče o dospělého a dítě, péče o dekubity. Způsoby výživy a dietní péče. Péče o hydrataci. Způsoby měření a sledování fyziologických funkcí - TT, TK, P a dýchání. Uspokojování potřeb bezpečí, bezpečného prostředí. Způsoby uspokojování spánku a odpočinku. Způsoby snižování úzkosti a strachu. Způsoby odběrů biologického materiálu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 22 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou stanoveny žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student získá manuální zručnost při provádění ošetřovatelských výkonů v oblasti závislých činností sester. Student zachovává při ošetřovatelských postupech aseptické podmínky. Student se orientuje v pravidlech ošetřovatelských postupů. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| student nacvičuje správné postupy HER - UV lampa |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Nejedlá, Marie. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. 2015. ISBN 978-80-247-4402-5.
-
Šálková Jana a kol. Intenzivní péče v porodní asistenci. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-0844-2.
-
VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P., WIRTHOVÁ, J., OTRADOVCOVÁ, I., KUBÁTOVÁ, L. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III.. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7.
-
Vytejčková, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3419-4.
-
VYTEJČKOVÁ, Renata, SEDLÁŘOVÁ, Petra, WIRTHOVÁ, Jana, OTRADOVCOVÁ, Iva, PAVLÍKOVÁ, Pavla. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II.. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0.
|