Předmět: Edukační činnost sestry

» Seznam fakult » FZS » KOS
Název předmětu Edukační činnost sestry
Kód předmětu KOS/EDK
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Marečková Věra, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Bursová Michaela, Mgr.
  • Malá Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah cvičení: Uvedení do problematiky pedagogiky. Zdravotnická praxe - funkce sestry v edukaci. Technické prostředky vyučování, tvorba témat a plánů edukace. Výchovné metody a jejich využití v ošetřovatelské praxi; děti, dospělí. Nácvik edukace - rozbor. Rozhovor vyučujícího se studenty k probraným tématům a jejich práci - doporučení, poukázání na chyby

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 15 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat obecné rizikové faktory ohrožující zdraví
vysvětlit souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka a stavem životního prostředí
Odborné dovednosti
pečovat o své vlastní zdraví a provádět prevenci nemocí
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí rozšířenou roli všeobecné sestry v oblasti edukace klientů/pacientů a jejich rodinných příslušníků
vysvětlí vztah mezi edukací klienta a jeho léčbou
definuje metody výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví
charakterizuje tvorbu a realizaci edukačního procesu
Odborné dovednosti
poskytuje rady a informace pacientům a rodinným příslušníkům v oblasti ošetřovatelského/edukačního procesu
vytváří edukační plán
vyhodnocuje dosažené výsledky ve své edukační činnosti
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Projektová výuka,
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2..
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství, Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-684-1..
  • MAGUROVÁ, Dagmar,MAJERNÍKOVÁ, Ľudmila. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
  • NEMCOVÁ, Jana a kol. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010, 258 s. ISBN 978-80-8063-321-9..
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
  • SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén. 2012. 63 s. ISBN 978-8072628452..
  • Špatenková, Naděžda; Smékalová, Lucie. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Závodná, Vlasta. Peadgogika v ošetrovatel'stve. Martin : Osveta, 2005. ISBN 80-8063-193-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr