|
Vyučující
|
-
Nováková Markéta, Mgr. DiS.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah cvičení: Uvedení do problematiky pedagogiky. Zdravotnická praxe - funkce sestry v edukaci. Technické prostředky vyučování, tvorba témat a plánů edukace. Výchovné metody a jejich využití v ošetřovatelské praxi; děti, dospělí. Nácvik edukace - rozbor. Rozhovor vyučujícího se studenty k probraným tématům a jejich práci - doporučení, poukázání na chyby
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 15 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyjmenovat obecné rizikové faktory ohrožující zdraví |
| vysvětlit souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka a stavem životního prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pečovat o své vlastní zdraví a provádět prevenci nemocí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlí rozšířenou roli všeobecné sestry v oblasti edukace klientů/pacientů a jejich rodinných příslušníků |
| vysvětlí vztah mezi edukací klienta a jeho léčbou |
| definuje metody výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví |
| charakterizuje tvorbu a realizaci edukačního procesu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| poskytuje rady a informace pacientům a rodinným příslušníkům v oblasti ošetřovatelského/edukačního procesu |
| vytváří edukační plán |
| vyhodnocuje dosažené výsledky ve své edukační činnosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Projektová výuka, |
| Diskuse, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Projektová výuka, |
| Řešení problémů, |
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 80 s. ISBN 978-80-247-2171-2..
-
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství, Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-684-1..
-
MAGUROVÁ, Dagmar,MAJERNÍKOVÁ, Ľudmila. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
-
NEMCOVÁ, Jana a kol. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010, 258 s. ISBN 978-80-8063-321-9..
-
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
-
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén. 2012. 63 s. ISBN 978-8072628452..
-
Špatenková, Naděžda; Smékalová, Lucie. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Závodná, Vlasta. Peadgogika v ošetrovatel'stve. Martin : Osveta, 2005. ISBN 80-8063-193-X.
|