Předmět: Edukační činnost sestry

» Seznam fakult » FZS » KOS
Název předmětu Edukační činnost sestry
Kód předmětu KOS/EDUS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Malá Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah cvičení: Uvedení do problematiky pedagogiky. Zdravotnická praxe - funkce sestry v edukaci. Technické prostředky vyučování, tvorba témat a plánů edukace. Výchovné metody a jejich využití v ošetřovatelské praxi; děti, dospělí. Nácvik edukace - rozbor. Rozhovor vyučujícího se studenty k probraným tématům a jejich práci - doporučení, poukázání na chyby.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi
Předpoklady
Odborné znalosti
vzdělávat se na vysoké škole
mít povědomí o svém vlastní zdraví a obecných rizikových faktorech ohrožujících zdraví
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka a stavem životního prostředí
Odborné dovednosti
vzdělávat se na vysoké škole
pečovat o své vlastní zdraví a provádí prevenci nemocí
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
budou chápat novou rozšířenou roli všeobecné sestry v oblasti edukace klientů/pacientů a jejich rodinných příslušníků
budou schopni aplikovat teoretické poznatky pedagogiky v rámci své edukační činnosti u klienta
Získají znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví
Budou schopni vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti
Odborné dovednosti
Poskytování rad a informací pacientům a rodinným příslušníkům v oblasti ošetřovatelského/edukačního procesu
vytvoření edukačního plánu na vybrané téma
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Samostudium,
Řešení problémů,
Přednáška založená na výkladu,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • Kuberová, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
  • MAGUROVÁ, Dagmar,MAJERNÍKOVÁ, Ľudmila. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
  • Nemcová, Jana; Hlinková, Edita. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
  • Svěráková, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. Praha : Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
  • Špatenková, Naděžda; Smékalová, Lucie. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Závodná, Vlasta. Peadgogika v ošetrovatel'stve. Martin : Osveta, 2005. ISBN 80-8063-193-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr