Vyučující
|
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Malá Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah cvičení: Uvedení do problematiky pedagogiky. Zdravotnická praxe - funkce sestry v edukaci. Technické prostředky vyučování, tvorba témat a plánů edukace. Výchovné metody a jejich využití v ošetřovatelské praxi; děti, dospělí. Nácvik edukace - rozbor. Rozhovor vyučujícího se studenty k probraným tématům a jejich práci - doporučení, poukázání na chyby.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
mít povědomí o svém vlastní zdraví a obecných rizikových faktorech ohrožujících zdraví |
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka a stavem životního prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
pečovat o své vlastní zdraví a provádí prevenci nemocí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
budou chápat novou rozšířenou roli všeobecné sestry v oblasti edukace klientů/pacientů a jejich rodinných příslušníků |
budou schopni aplikovat teoretické poznatky pedagogiky v rámci své edukační činnosti u klienta |
Získají znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví |
Budou schopni vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti |
Odborné dovednosti |
---|
Poskytování rad a informací pacientům a rodinným příslušníkům v oblasti ošetřovatelského/edukačního procesu |
vytvoření edukačního plánu na vybrané téma |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
Kuberová, Helena. Didaktika ošetřovatelství. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-684-1.
-
MAGUROVÁ, Dagmar,MAJERNÍKOVÁ, Ľudmila. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4.
-
Nemcová, Jana; Hlinková, Edita. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin : Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9.
-
ROHLÍKOVÁ, Lucie a Jana VEJVODOVÁ. Vyučovací metody na vysoké škole.. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
-
Svěráková, Marcela. Edukační činnost sestry : úvod do problematiky. Praha : Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2.
-
Špatenková, Naděžda; Smékalová, Lucie. Edukace seniorů : geragogika a gerontodidaktika. 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Závodná, Vlasta. Peadgogika v ošetrovatel'stve. Martin : Osveta, 2005. ISBN 80-8063-193-X.
|