Vyučující
|
-
Romancovová Marcela, MUDr. Ph.D.
-
Křížková Monika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Podstata maligních bujení (biologie, diagnostika, staging, prevence) Onkologická léčba, podstata, aplikace a komplikace (chirurgie, aktinoterapie, chemoterapie, imunoterapie, transplantace krvetvorných buněk, podpůrná a doplňková léčba, krevní transfuze) Základní onkologická a hematoonkologická onemocnění - obraz, diagnostika, léčba, péče (chronické a akutní leukémie, lymfomy, mnohočetný myelom, karcinomy kůže a melanom, karcinom prsu, kolorektální karcinom, další významné malignity) Základní komplikace při léčbě a péči o pacienty (infekce,mukositida dutiny ústní, nauzea a zvracení a další) Komunikace s onkologickým pacientem a jeho rodinou - obecné zásady Osnova cvičení: Ošetřování nemocných s onkologickým onemocněním (specifika jednotlivých diagnóz) Léčba (podávání cytostatik, biologická léčba, podpůrná terapie, aktinoterapie, hemoterapie) Ošetřování v reverzní izolaci, po transplantaci krvetvorných buněk Ošetřování při mukositidě dutiny ústní a gastrointestinálního traktu, nauzee a zvracení, zácpě a průjmech, bolesti a únavě Výživa a rehabilitace onkologických pacientů, Edukace pacientů a jejich rodiny, prevence a rizikové skupiny, dárcovství krvetvorných buněk - registry
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 16 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalosti z fyziologie a hematologie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti předmětu Ošetřovatelský proces do praktických činností |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat a identifikovat příznaky signalizující onemocnění |
zhodnotit akutní stav pacienta |
vysvětlit etiologii onemocnění |
Odborné dovednosti |
---|
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence, vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí |
naplánovat a realizovat přípravu nemocného před diagnostickým výkonem |
edukovat pacienta |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Cetkovský, P. a kol. Intenzivní péče v hematologii.
-
Vodvářka, Pavel. Podpůrná léčba v onkologii 2003 : podpora výživy, léčba komplikací chemoterapie, bolest, kvalita života, genetika. Praha : Galén, 2004. ISBN 80-7262-264-1.
-
Vokurka, S. a kol. Ošetřovateslké problémy a základy hemoterapie.
-
Vokurka, Samuel. Základní hemato-onkologická onemocnění a jejich charakteristiky. Praha : Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-553-6.
-
Vorlíček, Jiří; Abrahámová, Jitka,; Vorlíčková, Hilda. Klinická onkologie pro sestry. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1716-6.
|