Vyučující
|
-
Koblížek Petr, MUDr.
-
Hrubá Yvona, Mgr. DiS.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Klinická propedeutika, její význam a zařazení do systému klinických oborů. Zdraví a nemoc. Etiologie a patogeneze. Úvod do syndromologie. Anamnéza, její členění a součásti. Hlavní subjektivní příznaky a jejich zjišťování. Základy fyzikálního vyšetření, hlavní objektivní příznaky. Hlavní fyziologické funkce a jejich význam. Vědomí a jeho poruchy - kvalitativní a kvantitativní. Definice smrti z hlediska mozkových funkcí. Známky smrti. Zobrazovací, elektrofyziologické a funkční vyšetřovací metody. RTG, CT, izotopové vyšetření, ultrazvukové vyšetření, nukleární magnetická rezonance. EKG, zátěžové testy, EEG, EMG. Laboratorní vyšetřovací metody, biochemické, hematologické, mikrobiologické. Biopsie. Metody odběru biologického materiálu. Endoskopie. Zvláštní a alternativní léčebné postupy. Léčba krví a krevními deriváty. Léčba kyslíkem, hyperbarická komora. Dietoterapie. Léčebná rehabilitace. Osnova cvičení: Vyšetření hlavy, krku a dutiny ústní. Vyšetření hrudníku, srdce a plic. Vyšetření břicha a břišních orgánů. Vyšetření končetin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost anatomie |
Odborné dovednosti |
---|
znalosti teorie ošetřovatelství |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná informace o zdravotním stavu pacienta |
Student vyjmenuje a vysvětlí podstatu moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v klinických oborech medicíny |
Odborné dovednosti |
---|
Student získá manuální zručnost a techniku fyzikálního vyšetření |
Student posoudí zdravotní stav jedince |
Student umí ovlivnit postoje pacienta k vlastnímu zdraví |
Student monitoruje stav nemocného po diagnostických vyšetřeních |
Student předvídá možné komplikace a poskytnout první pomoc při akutním stavu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
DOBIÁŠ, Viliam. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada, 2013. 208 s. ISBN 978-80-247-4571-8..
-
HAMPTON, John R. EKG stručně, jasně, přehledně. Praha: Grada. 2013. 192 s. ISBN 978-80-247-4246-5..
-
Holubec, Luboš. Klinická propedeutika v klinických a interních oborech. 2017. ISBN 978-80-261-0671-5.
-
Nejedlá, Marie. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. 2015. ISBN 978-80-247-4402-5.
-
VELEMÍNSKÝ, Miloš. Klinická propedeutika. 6. vyd. V Českých Budějovicích: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2012.. ISBN 978-80-7394-360-8.
|